Rado purple horse datum dag verstelling

Ik heb een Rado purple horse (eta 2878) gekocht. Het kroontje was niet origineel, dat heb ik via Speedtimerkollektion gekocht maar toen bleek het stiftje niet te passen.
Ook aangeschaft en op de kroon gemonteerd. Helaas werkt de datumverstelling nu niet meer.
Als ik de kroon uittrek tot de eerste klik loopt het pinionwieltje niet tegen het radertje dat de datumverstelling bedient.
Op youtube staat wel een filmpje hoe je een Eta 2824 moet onderhouden maar over een 2878 kan ik niets vinden. Iemand op het forum een idee

Een nieuwe stift met correcte (op maat gemaakte) lengte, of:

Het lijkt erop dat jouw stift te kort is, wanneer je de nieuwe kroon er helemaal op draait totdat hij slipvast zit.
Dit kan je oplossen door hele kleine stukjes soldeertin in de bus met schroefdraad van de nieuwe kroon te stoppen om het lengteverschil te verkleinen (dus meer lengte van de stift buiten de kroon)
Ervanuitgaande dat je genoeg draad in de bus vd kroon hebt om dit een 1 mm of een 0.75 mm -ofzo- op te rekken, is dit de oplossing.
Belangrijk is dat je het uiteinde van de stift even schuin vijlt (zonder de lengte te verkleinen), zodat de stift zich goed slipvast in de tin vast zet bij aandraaien
Kleine stukjes bij beetjes proberen (dus zeker niet teveel ineens!) totdat je de correcte ‘clicks’ weer kan maken bij uittrekken vd kroon, en alles weer verstelbaar is.
Nogmaals: hele kleine stukjes per keer, een microscoop of vergrootglas is wel handig bij dit klusje.
Succes!

Hallo Maarten,
Ik las je beschrijving te snel en bepaald niet goed. Mijn advies betreft het verlengen van een bestaande stift.
Ik hoop dat je nog het gevraagde advies gaat ontvangen, succes :+1: