Rado Voyager (AS 1876) vintage jaren ’70: is dit écht ROTOR-ONLY (dus géén handopwinding)?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn vintage Rado Voyager ref. 11814 met een A. Schild AS 1876 uurwerk.

Ik heb gelezen dat sommige automatische horloges “rotor-only” zijn (dus geen handopwinding mogelijk), maar ik kon geen officiële technische documentatie vinden die dit voor dit specifieke kaliber bevestigt. Alle online bronnen vermelden het AS 1876 enkel als een generiek automatisch uurwerk. Bij mijn horloge werkt handopwinding niet; de kroon draait vrij zonder weerstand of daadwerkelijke opwinding.

Kan iemand met ervaring met AS 1876 of vergelijkbare Rado-uurwerken aangeven:

1. Heeft dit kaliber normaal gesproken een handopwindfunctie via de kroon, of is het echt alleen “rotor-only”?
  2. Als handopwinding mogelijk is, moet de kroon dan weerstand geven tijdens het opwinden?
  3. Als handopwinding ook zou moeten werken, wat kan de reden zijn dat het gebruik van de kroon/stem geen effect heeft?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie. Alle ervaringen of links naar technische informatie worden zeer gewaardeerd!

Foto:

4 likes

Complimenten voor de helder uiteengezette openingspost met alle details die nodig zijn om je vraag te kunnen beantwoorden.

Dit uurwerk hoort ook met de kroon opgewonden te worden. Dat kan wat zwaar aanvoelen. Ik zou dan aanraden om hem te laten servicen. Dan gaat de (hobby)horlogemaker stap voor stap met het uurwerk aan de slag en ontdekt dan of enkel reinigen en oliën noodzakelijk is. Dat geeft jou daarna het vertrouwen om hem op de juiste manier te gebruiken en ervan te genieten.

Hoe loopt deze op tijd, goed of matig?

2 likes

Allereerst een prachtig vintage horloge
De 11814 is een automatisch, zelfopwindind horloge.

Mooi exemplaar. Beide zijn mogelijk, maar zoals gezegd hoort het opwinden soepel te gaan. Beurtje dus.

Het is ETA 2798 of een A Schild 1876 uurwerk. Kijk als je hier verder mee komt.

Right. Zodra ie eenmaal loopt, houdt de rotor 'm opgewonden, kenmerkend voor een automaat.
Maar is de 11814 daarmee een ‘rotor-ONLY’ of kan het ook gewoon handmatig worden opgewonden (vooral relevant, natuurlijk, als het mechaniek na een tijd van rust weer aangezwengeld dient te worden)?
M.a.w. beide manieren van opwinden zouden mogelijk moeten zijn?

Klopt. Op deze site van Oldswisswatches (as-calibre-movement-and-spare-parts/a-schild-as-1876/) staat bij 1876 slechts vermeld dat het een ‘auto’ is: ** 1820(1831)/1866(1876): auto, day/date*

Maar dat zegt mij nog niets over dat het een ‘rotor-only’ zou zijn en/of dat handopwinding niet mogelijk zou zijn.

Of interpreteer/lees ik het verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Misschien weet @Vintagewatchstuff hier antwoord op te geven als dit uitkomt.
Deze liefhebber en verzamelaar heeft talloze prachtige exemplaren van dit merk gerestaureerd en de uurwerken weer prachtig in orde gemaakt en geserviced.

1 like

Ik heb een nieuw project en ik hoop het deze week te ontvangen. Het is ook een Rado 11814 dan ik met zekerheid zeggen als het auto en/of hand winding is.

Ben benieuwd :sweat_smile:

Over het algemeen kan je de oudere (en de meeste nieuwere) automaten ook met de hand opwinden. De Seiko automaat en afgeleiden met hun superieure automatische mechaniek zijn idd alleen op te winden via beweging van de rotor.
Bij mijn weten is je AS kaliber ook in staat tot hand opwinding. (Ik heb meerdere horloges met AS kaliber)

er hoort handopwinding op te zitten. zoniet is het opwindwiel (winding pinion) hetzij ontbrekend hetzij totaal afgesleten of het daaropvolgende wiel ontbreekt of … open maken en nakijken is de boodschap.

Je kast is wel een beetje overgepolijst, de brush hoort meer uitgepsroken en mat te zijn of de foto is zo genomen dat het lijkt alsof de kast flink blinkt.

Hier een foto van één onze voyagers en die brushing heeft ook al een beetje geleden onder de tand des tijds maar ze is wel duidelijker aanwezig en bovenal mat

Ik heb de jouwe - die van @MarkusWatch bedoel ik - trouwens zien staan op een welbepaald platform, due diligence kwestie esthetische uitzicht doen voor je aankoopt of het hier vragen voor je aankoopt. als je horloge echt zo blinkt zoals op de foto te zien is, dan is er een slager met een heel groffe polijstmolen bezig geweest.

5 likes

Nou @MarkusWatch dit lijkt me toch een duidelijke uitleg van een expert die er veel verstand van heeft.
En er er ettelijke onder handen gehad heeft
Heb je het horloge al in je bezit?
En loopt het netjes ?

2 likes

Dank allen voor het heldere uitsluitsel! De pinion dus, jammer. Heb 'm al in handen en de (commerciële) verkoper probeerde zich eruit te bluffen, dat ie prima in orde zou zijn en dus ‘rotor-only’ is. Not. Ik ga m retour sturen met refund.
We houden contact!

4 likes

Goeie zaak, de kast was ook niet meer wat het moest zijn. Maar doe volgende keer raad vragen voor je aankoopt :wink:

3 likes

Als je nu nog eens een rado gaat aankopen, mijd dan die aanbieder. De andere die van hem te koop staan zijn net als deze voyager compleet kapot gepolijst.

Ah, je hebt die seller net gecheckt? Ze heten Vintage Watch, geloof ik, in Denemarken. Hij was goed pissed dat ik de aankoop annuleerde en ‘verbood’ me óóít nog opnieuw bij 'm aan te kloppen, haha.

2 likes

Altijd fijn als mensen hun fouten toe kunnen geven :crazy_face:

1 like

Idd, die was nu niet moeilijk te vinden met jouw foto en ik was hem ook tegengekomen tijdens 1 van mijn kijkuitjes met de nadruk op kijk en vooral niet koopuitje :rofl: op internet dus ik wist gelijk van waar het horloge kwam. Er is er nog een aanbieder op dat platform ook uit de scandinavische regio met idem kapot gepolijste rado s. Liever wat meer betalen of wat langer zoeken en dan ineens een goed exemplaar vinden en aankopen :slight_smile:

Ook goed opletten dat als je eentje aankoopt dat ie in de juiste kast zit, al veel rado s daar tegengekomen die in de kast van een ander radomodel zaten. Bv een rado voyager in de kast van een rado serbia, zo eentje wil je ook niet

1 like