Railmaster vs Speedmaster

Hier op het forum heb ik al veel speedmasters voorbij zien komen en er zijn veel fans van dit horloge. Tevens zijn er hier veel aanhangers van horloges met een “rustiger” uiterlijk.

Persoonlijk spreekt een railmaster mij meer aan dan een speedmaster wat is de aantrekking van de speedmaster die ik mis?

Zit het in het uurwerk of het “maan-image”, ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Jij mist de aantrekking van de Speedmaster niet, jij hebt gewoon een andere smaak en daar is niets mis mee!
Zelf heb ik ook een Speedmaster. Ik vind 't een prachthorloge. Niet alleen vanwege zijn roemruchte historie, maar ook gewoon vanwege zijn krachtige uitstraling. Maar over smaak valt uiteraard niet te twisten.
Ik heb ook rustiger horloges in mijn horlogekoffertje. Dus het is echt niet alleen Speedmasters en chrono’s wat de klok slaat. En jawel, de Railmaster vind ik een heel net horloge, maar ik zou 'm zelf niet zo snel aanschaffen…

Ik vind de Railmaster ook heel erg mooi en veel mooier dan de Speedmasters . De Broadarrows mogen er echter wel zijn . Nu , tis idd een kwestie van smaak … Ik heb zelf een Seamaster PO en moest ik nu een Omega moeten kopen zou de Railmaster zeker bij de mogelijkheden behoren .

De Railmaster is een prachtig horloge, maar…
De huidige Railmasters zijn op de markt gebracht omdat retro horloges het heel goed doen. De Speedmaster is nog steeds het origineel, niets retro, maar gewoon nog steeds zoals het ooit bedoeld was.

Dat is voor mij (o.a.) de aantrekkingskracht van de Speedmaster.

De klassieke Speedmaster is inmiddels ook ontwikkeld tot een automaat met dag,datum en maand
aanduiding, dus nog ““drukker”” geworden.
eventueel ook nog met maandstand verkrijgbaar,
een prachtige betrouwbare klok die tegen een stootje kan,
aanrader :

groet André

Toen ik de nieuwe Railmaster voor de eerste keer zag was ik echt dol enthousiast maar na verloop van tijd is dit horloge me tegen gaan staan. Dit komt (denk ik) ook omdat ik momenteel sterk in de vintage sferen zit.
Mij persoonlijk storen de indexen (hoekig, fel en aanwezig) op de Railmaster. Ook van de minutenwijzer ben ik niet echt gechameerd. Het benadert de oude Railmaster maar het is mijns inziens een schaduw van de CK2914.

En de Speedmaster, tsja…, tijdloos, historisch, te dragen bij elke gelegenheid maar bovendien een door en door betrouwbaar horloge. En tegenwoordig in zoveel verschillende uitvoeringen te krijgen. Denk bijvoorbeeld eens aan een mooie ST145.022 of ST145.012 !!!

Succes met kiezen!

Wat ik jammer vind van de speedmaster (die nu geleverd wordt door Omega) is dat ie maar 30 meter ‘waterdicht’ is. Ik weet ook niet of een eerdere versie meer aankan.
Ik vind dat het uurwerk van zo`n horloge beter daartegen beschermd moet zijn. Zeker gezien de prijsklasse.

Verder is ie top.

Even nog een aanvulling op mijn vorige post.

Ik wil gewoon van de fabrikant van zon horloge (of het nu Rolex, Zenith, Omega of wat dan ook is) de garantie hebben dat het horloge waterdicht is. En met waterdicht bedoel ik dat je eventueel watersporten ermee zou moeten kunnen beoefenen (niet dat ik dat met zon horloge zou doen overigens). En ik heb het nu niet over duiken op extreme diepten natuurlijk.

Ik wil gewoon niet dat als ik eens in de bizarre situatie terecht zou komen dat het horloge onder water is en er flink wat druk op komt te staan dat er dan water in het uurwerk dringt. Verzin zelf maar een vreemd voorval. “Voorbijganger springt in meer en redt kind” bijvoorbeeld.

Wie zou niet liever bijvoorbeeld een Speedmaster willen hebben maar dan waterdicht tot zeg 200 of 300 meter?

Of zeg ik nu iets geks?

Op het gevaar afgeschoten te worden :

Mijn mening is dat zo’n speedmaster eigenlijk een beetje gewoontjes is. Omdat het nogal een bekend model is heeft het zo iets van “kijk mij eens met mijn speedmaster”. Niet dat je ze nu uit het raam van Mercedessen ziet hangen, maar wel bijna.
Ook heel veel van dat gedoe over palletjes die er voor de maanlanding wel of niet aanzitten en of je dan wel de originele schuin afgevlakte bezel met inkeping blabla hebt. Beetje een klef soort Opel Manta idee.

Een railmaster is veel onbekender. Alleen een liefhebber ziet dat je iets bijzonders draagt. Meer iets voor “gentleman” en stille genieters. Ik zou dus absoluut voor de Railmaster gaan.

Bas

Baseman Schreef:

Op het gevaar afgeschoten te worden :

Mijn mening is dat zo’n speedmaster eigenlijk een
beetje gewoontjes is. Omdat het nogal een bekend
model is heeft het zo iets van “kijk mij eens met
mijn speedmaster”. Niet dat je ze nu uit het raam
van Mercedessen ziet hangen, maar wel bijna.
Ook heel veel van dat gedoe over palletjes die er
voor de maanlanding wel of niet aanzitten en of je
dan wel de originele schuin afgevlakte bezel met
inkeping blabla hebt. Beetje een klef soort Opel
Manta idee.

Een railmaster is veel onbekender. Alleen een
liefhebber ziet dat je iets bijzonders draagt.
Meer iets voor “gentleman” en stille genieters. Ik
zou dus absoluut voor de Railmaster gaan.

Bas

Ik schiet je niet af maar ik ben het ook zeker niet met je eens. Ik heb nooit zoiets van kijk mij eens met m’n Speedmaster en ik hang nooit met m’n arm uit een Mercedes :X :wink:
Een Speedmaster gewoontjes? Ik vind het juist waanzinnig dat een model al 50 jaar allerlei trends overleeft en er nog gewoon is. Net zoals de Submariner overigens!

Je hebt gelijk bij “onze” preoccupatie voor streepjes, juiste wijzers en afgeschuinde kantjes. Dat is ook inderdaad iets voor verzamelers en dit snapt niet iedereen. Mijn vriendin ziet bijv. geen verschil tussen het opgelegde logo en het geprinte logo. Maar zulke zaken maakt het voor mij juist reuze interessant en ik vind de vergelijking met een Opel Manta niet gepast!

De retro Railmaster is wellicht voor een bepaalde doelgroep interessant maar staat wat mij betreft opzichzelf terwijl een Speedmaster (handopwinder) onderdeel is van een lange historie.

groet, Roel

Wordt het een klopjacht, een drijfjacht of een drukjacht;)!

Tom Vreeken.

Maakt niet uit, als er maar raak geschoten wordt!! :wink:

Raak me niet in het Speedmaster hart!

Helleeep !
De Speedmaster fanclub op de hielen.
Wie redt mijn vege lijf door me snel iets zwarts met witte wijzers te verkopen ?
Liefst met originele afgeschuinde pre-moon vierkante kwadraats bezel…

Helpt het als ik zeg dat ik ondertussen 10 Vintage Omega’s heb ? 5 Seamasters. (Geen speed, maar wel Masters, dat spreekt toch ieg een beetje in mijn voordeel ? Please?) Op 4 na allemaal erg pre-moon trouwens…
En dat mijn vrouw ook niet snapt wat ik met die oude meuk moet. Zelfs niet als ik ergens een originele kroon voor een Geneve heb gescoord ?

En helpt het dat ik 200PK in mijn autootje heb, en daar meesterlijk mee kan sturen? Me dus eigenlijk zelf een beetje Speedmaster wil voelen? Mijn vorige post dus misschien uit een diep, ongetwijfeld Freudiaans, onverwerkt trauma is voortgekomen?

Helleeeep heeft er iemand een sofa en een doos tissues voor me?

Maar ik vindt de Railmaster toch gewoon chiquer en minder “beladen”. :slight_smile:

Bas

Baseman Schreef:

Helleeep !
De Speedmaster fanclub op de hielen.
Wie redt mijn vege lijf door me snel iets zwarts
met witte wijzers te verkopen ?
Liefst met originele afgeschuinde pre-moon
vierkante kwadraats bezel…

Helpt het als ik zeg dat ik ondertussen 10 Vintage
Omega’s heb ? 5 Seamasters. (Geen speed, maar wel
Masters, dat spreekt toch ieg een beetje in mijn
voordeel ? Please?) Op 4 na allemaal erg pre-moon
trouwens…
En dat mijn vrouw ook niet snapt wat ik met die
oude meuk moet. Zelfs niet als ik ergens een
originele kroon voor een Geneve heb gescoord ?

En helpt het dat ik 200PK in mijn autootje heb, en
daar meesterlijk mee kan sturen? Me dus eigenlijk
zelf een beetje Speedmaster wil voelen? Mijn
vorige post dus misschien uit een diep,
ongetwijfeld Freudiaans, onverwerkt trauma is
voortgekomen?

Helleeeep heeft er iemand een sofa en een doos
tissues voor me?

Maar ik vindt de Railmaster toch gewoon chiquer en
minder “beladen”. :slight_smile:

Bas

:)-D

en zo droeg men de Speedmaster pre-moon in the old days,
,is het geen lekker ventje in zijn Mercedes cabriolet :slight_smile:

Volgens mij bedoelt baseman dat de speedmaster het gevaar loopt om een nieuwe submariner te worden.

Het heeft status onder de liefhebbers door zijn precisie en gedegenheid. Het is niet goedkoop dus dat geeft het ook status.
Het wachten is dus op de massa en op de immitatiemafia die het horloge ontdekken en dan is het hek van de dam.

Over smaak valt niet te twisten, Bas! :slight_smile: Dus als jij de Railmaster mooier vindt dan de Speedmaster, dan is dat zo. Het ‘foute’ etiket dat je evenwel aan de Speedmaster hangt, lijkt me onterecht.

Enne… wat die 200 pk van je autootje betreft… Geen auto zo snel of Heckler&Koch achterhaalt 'm wel… :smiley: