Raketa Big Zero

Het leek me leuk een Raketa Big Zero aan te schaffen, ik vind de simpele grafische eenvoud van de wijzerplaat mooi. Enorme zwarte cijfers en tanden op een witte wijzerplaat in een simpele ronde kast. Wel behoorlijk groot trouwens.

De verwarring slaat toe als ik op zoek ga. Zoveel verschillen…
Sommige authentiek en anderen fake?
Sommige vroeger en andere later gefabriceerd?
Sommige Russisch en andere Chinees?
Ik heb geen idee. Ik vind wat draadjes op andere fora maar uitsluitsel krijg ik niet.

Verschillen die ik aantref:

• dikke wijzers en dunne wijzers (secondewijzer is altijd dun en lang)
  • zwarte en rode secondewijzer
  • Raketa en Paketa
  • boven de 6 geen tekstje en een cyrillisch tekstje eindigend met CCCP
  • het zelfde tekstje in vette en in zeer magere letters
  • het zelfde tekstje met een vijfhoekig logo er boven
  • helemaal geen tekst of logo maar een lege witte dial boven de 6
  • de witte wijzerplaat en allerlei soorten plakplaatjes op de wijzerplaat

Wie het weet mag het zeggen. Hoe zit dit, waarom zoveel variaties? Waar moet ik op letten als ik wil kopen en wat moet ik vooral niet doen?

Misschien illustratief om je eigen Big Zero te laten zien zo je die hebt?

Een Raketa die wordt nagemaakt? Lijkt me sterk. Die dingen kosten toch niet zo veel?

Het lijkt mij ook sterk. Eerder een gevalletje Russisch ‘wat zullen we er vandaag eens op zetten’.

Dit is de mijne:

Dit is er een met Engelse tekst, en zoals zoveel Russische klokken is hij er ook met Cyrillische tekst op de plaat. En in staal en verguld. Allemaal echt.

Zover ik weet de punten:

• Het horen relatief dikke korte zwarte wijzers te zijn met een zwarte secondewijzer die dun en lang is.

-Paketa is in feite de cyrillische schrijfvorm van Raketa, dus dat houdt in binnenlandse markt vs buitenlandse markt.

-Geen tekst boven de 6, deze zijn veelal gemaakt tijdens het einde van de sovjet unie, begin van het ‘nieuwe’ Rusland.
-Met cyrillische tekst …CCCP is russisch voor made in USSR (wat er overigens ook op kan staan mocht het er een voor de buitenlandse markt zijn)

-Het logootje bij de cccp weet ik nog steeds niet precies waarom en waarvoor dat is.

-De modellen met allerlei plakplaatjes op de wijzerplaat zijn veelal een “speciale” editie die relatief nieuw is, waarbij ze het succes van de oude big zero wat proberen uit te melken om meer verkopen te halen, maar dat zijn niet de ouderwetse klassieke verzamel objecten.

:thumbsup:
Althans dit is zover ik het weet en hoe ik het heb begrepen.

3 likes

Dat vijfhoekige logootje is een Soviet kwaliteitskenmerk a la:

Verder inderdaad Ракета is de cyrillische schrijfwijze van Raketa. In principe zou een horloge met Ракета erop dus een domestic model zijn met ook in het cyrillisch Сделано в СССР erop, waar de exportmodellen Raketa en Made in USSR vermelden.

Bij mijn weten moeten de tandjes bij een originele niet scherp in een punt aflopen maar afgerond. Zo kun je al een groot gedeelte vd fakes herkennen. ff plaatje voor verduidelijking:

1 like

Ha, dank zover.
Dus toch fake zo hier en daar, dat las ik op een ander forum, bijv. die met dunne wijzers.

Dat er CCCP in het logo staat kon ik op de meeste foto’s niet lezen, leuk om te weten dat het een kwaliteitsmerk is.

Wordt dat niet nagemaakt dan?

Ik heb ook nog ergens een gewone big zero, maar geen foto bij de hand.

Ik denk niet dat er echt “fakes” van de Raketa Big Zero zijn… de afronding van de “tandjes” zal meer door verschillende oplagen zijn…

de afgeronde wijzers zijn een typisch Raketa handelsmerk, zeg maar de basisvorm… net als het “mercedessterretje” op de Rolex Submariner…
Ook de Haardunne secondenwijzer is typisch Raketa.

't 5hoekige logootje is inderdaad een kwaliteitszegel.

Verder… de modellen met “Paketa” en alle tekst in Cyrillisch schrift zijn modellen voor de binnenlandse markt, die met “gewoon schrift” zijn Exportmodellen…

Doorgaans zit er een Raketa 2609 kaliber in… een betrouwbaar “werkpaard” wat je in diverse russische horloges tegenkomt

Let op… de “CushionCase” versie is de BIG zero… het model met de rechte lugs is de Zero… die is kleiner… 40 om 35 mm geloof ik … zo even uit mijn hoofd.

De dunne wijzers kom je ook nogal eens tegen, dus om ze meteen als fake te betitelen waag ik te betwijfelen.

1 like

Tuurlijk zijn er wel fakes van de Raketa’s, het gaat meestal om de wijzerplaat, maar er zijn zelfs complete chinese fakes, zie de eerste link.

http://forums.watchuseek.com/f10/fake-raketa-big-zero-made-china-888475.html

http://forums.watchuseek.com/f10/i-think-i-got-fake-raketa-big-zero-2858970.html

http://forums.watchuseek.com/f10/fake-reprint-raketa-big-zero-dial-2366794.html