Raketa Copernic, uurwerk

Goedemorgen,

Ik heb deze Raketa Copernic op internet gevonden. Echter vraag ik me af of het wel helemaal klopt. Op het uurwerk staat namelijk geen enkele inscriptie. Alle andere voorbeelden die ik gevonden heb hebben op zijn minst een nummer op het uurwerk. Ik heb dus sterk mijn twijfels of dit uurwerk origineel is. Weet iemand meer?
Alvast bedankt!


4 likes

Leuk en apart horloge zo’n Copernic.
Het uurwerk is een Raketa 2609HA. Deze komen regelmatig voor zonder type aanduiding op het uurwerk. Jouw uurwerk is vrijwel zeker echt, ik zie ook geen reden waarom een dergelijk USSR uurwerk nagemaakt zou worden, gezien de relatief geringe waarde.
Kijk even hier: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Raketa_2609_HA voor een voorbeeld (met type inscriptie) en de technische specificaties.
Veel plezier van je leuke ‘conversation piece’.

3 likes

Leuk horloge is dat, hey! :+1:
Geloof dat de ‘echte’ Copernics een 2609.HP (2609НП) zouden moeten hebben ipv de HA - iets met hogere precisie, maar dat zal wel marginaal zijn, het blijft een Rus… :ru:

Wat betreft het ontbreken van markeringen: het zal inderdaad wel ‘echt’ zijn (als in: geen namaak - hoewel ik wel eens verhalen heb gehoord over China…) maar weet wel dat er behoorlijk wordt omgeknutseld met Oostblok-horloges, zeker de populaire modellen.
Hoeft op zich geen probleem te wezen, maar als je een ‘originaliteit-freak’ bent kan je gerust ook nog even verder zoeken, het zijn beslist geen zeldzame modellen.

Heb er trouwens zelf ook ééntje, ooit uit de ‘new old stock’ (naar goed Sovjet-gebruik geleverd zonder band).
Ik zie trouwens dat het horloge op de foto ook last heeft van hetzelfde fenomeen als de mijne, namelijk dat de gaatjes voor de pushpins / band wat krapjes zijn geboord, waardoor de bandaanzet lelijk schuurt tegen de kast. Dat is vrij gemakkelijk te voorkomen door 'n dunne band én de pushpins subtiel bij te buigen (mijn truc daarvoor is - houd je vast -tussen twee theelepels…)

5 likes

Bedankt voor de informatie allebei! @Hanz & @Lexaf
Hij staat op Catawiki en als ze niet zo zeldzaam zijn kijk ik denk ik toch nog even verder! Als ik dan toch bezig ben heb ik denk ik liever een versie met de markeringen.

Groet!
Matthieu

1 like

Nooit haast hebben met dat soort dingen! :wink:
Al schrik ik wel voor de prijzen die er soms voor worden gevraagd.
Zit toch een opwaartse ontwikkeling in, lijkt wel…

Zag toevallig op Ebay eentje met ‘paspoort’ (de mijne heeft er ook één, maar even niet bij de hand).
Let hierbij dus op de vermelding 2609НП!

200 Eypo, da’s wel wat dol hoor :money_mouth_face:

1 like

Zo’n zwarte dial is ook wel erg mooi eigenlijk haha. 200 lijkt me inderdaad een beetje prijzig, hoewel ik zoals je al zei de prijze erg uiteen zie lopen op internet!

Tja, en dan is er ook nog de grijze met de textured dial… ook mooi!
Ik kon toen ter tijd kiezen tussen zwart en wit, nieuw in doosje - tja… moet ik er wel bij zeggen dat de witte dial ‘in real life’ toch wel erg eenvoudig bleek - zou me niet verwonderen als ‘t gewoon karton was!

1 like

Ha! die kende ik nog niet! Bedankt voor de tip!

Tsja je weet het maar nooit met de sovjet ‘kwaliteit’ haha! Ik ga nog even rondkijken, want ik vind het wel een mooi horloge. Bedankt voor de info in ieder geval, nu heb ik wat meer een idee van waar ik naar moet zoeken!

Het zijn leuke horloges, als er een leuke voorbij komt …wie weet :wink:
Succes met je zoektocht …

1 like

Dankjewel!