Raketa Horloge

Hoi,

Dit week-end ook een vintage horloge uit Rusland gekocht.

Na studio sport maar eens even zoeken of ik iets over dit merk kan vinden. Zie dat er op dit forum al wat vermeldingen zijn.

Greetz!

Leuk horloge.
Dit is mijn Raketa (met kalender tot en met het jaar 2000)

http://nl.picturepush.com/public/11490735

Deze ziet er lekker seventies uit, verder kan ik er niet veel over vertellen.

Maar…Tom Vreeken weet ALLES van Russen, die reageert vast nog wel :slight_smile:

Goede kwaliteit uurwerkjes, en een mooi verzamel object.

Veel plezier met deze Russ.
Gr, ERik

Leuk ding, proficiat (tu)

Heb laatst zelf nog een oude ZIM aangeschaft, ook Russisch.

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu)

Leuk horloge uit de jaren '80, volgens een catalogus van Juri Levenberg. Er zit, als het goed is, een 19 steens caliber 2609 uurwerk in.
Er staat nog CCCP op, dat duidt nog op de Sovjet periode van vóór de val van de Sovjet Unie.
Hij bestaat ook met een ziverkleurige wijzerplaat.
Komt uit de Petrodvorets horloge fabriek, ongeveer 30 km van St. Petersburg. Het merk stamt uit 1961, toen Gagarin de eerste ruimtevlucht om de aarde maakte.
Bekende horloges van deze fabriek zijn de befaamde 24-uurs horloges en ook de horloges voor blinden.
Andere merken van deze fabriek zijn Zvezda en Pobeda.

Dit ‘alles’ heb ik uit een paar boeken van mij gehaald én dmv Google:# Ik weet ook niet ALLES:)

Hallo TimeLapse en reageerders,

Ik krijg binnenkort mijn Raketa binnen, zie mijn post van vandaag, hieronder de foto:

En t.a.v. de ‘Raketa-kenner’ Tom Vreeken; blijkbaar is dit dan de ‘internationale’ versie, d.w.z. met de naam Raketa in plaats van Pakema, en met de verdere wijzerplaatlayout in de Engelse taal i.p.v. in het Russisch?

Beste groet,
Xavier

Mooie uitvoering van de Raketa kalender horlog. Mooi en functioneel
Veel plezier ermee, Raketa heeft doorgaans interessante horloges gemaakt.
Gr,

Erik

ehwatch Schreef:

Mooie uitvoering van de Raketa kalender horlog.
Mooi en functioneel
Veel plezier ermee, Raketa heeft doorgaans
interessante horloges gemaakt.
Gr,

Erik

Dank je wel, Erik! Zoals je in mijn andere post kunt lezen, moet ik 'm nog binnenkrijgen, ben dus erg benieuwd, de foto’s laten in ieder geval zien dat deze in bijna onberispelijke staat is. Ik heb jouw posts ook even opgezocht om te zien of ik jouw collectie kon zien, en ik vond jouw bericht van 27 maart met de foto van je horloges. Dat zijn er een paar zeg! Wat is jouw reden om Russen te verzamelen? En wat verzamel je nog meer…?

Beste groet,
Xavier

Xavier Schreef:

ehwatch Schreef:


Mooie uitvoering van de Raketa kalender horlog.
Mooi en functioneel
Veel plezier ermee, Raketa heeft doorgaans
interessante horloges gemaakt.
Gr,

Erik

Dank je wel, Erik! Zoals je in mijn andere post
kunt lezen, moet ik 'm nog binnenkrijgen, ben dus
erg benieuwd, de foto’s laten in ieder geval zien
dat deze in bijna onberispelijke staat is. Ik heb
jouw posts ook even opgezocht om te zien of ik
jouw collectie kon zien, en ik vond jouw bericht
van 27 maart met de foto van je horloges. Dat zijn
er een paar zeg! Wat is jouw reden om Russen te
verzamelen? En wat verzamel je nog meer…?

Beste groet,
Xavier

Het “nadeel” is dat dit soort horloges betaalbaar zijn, met een goede kwaliteit.
De aanschaf is daarmee laag drempelig.
Rijke history en interessant om er in te verdiepen. Zelf kan je het nodige aan onderhoud, doen, koop je bv een opknapper, maar lukt het niet goed, dan koop je gewoon een nieuwe erbij.De onderdeelen zijn bij een Vostok Amphibian vaak uitwisselbaar, wat erg handig is.

Vanaf eind jaren 80 dat ik mijn eerste Vostok anschafte als vakantie horloge, heb ik het nodige verzameld, de interesse groeide in de loop der jaren.
Dat vanuit een gebruiks voorwerp, tot ( mijn eerste aanschaf) Vostok wat ik momenteel koester.

Vele mooie en (te) dure horloges in bezit gehad, maar die Russen zijn altijd gebleven. Deze zijn namelijk gewoon draagbaar. Alhoewel ik met ieder horloge zeer zuinig om ga, heb je met een schade aan en Rus, niet het gevoel een vermogen aan waardevermindering te hebben opgelopen.

Kortom, meer plezier! voor minder geld.
Alvast veel plezier met de voorpret, !

Mvrgr, Erik