Raketa reanimatie

Van NickW een Raketa blindenhorloge overgenomen die in de te koop sectie stond. Het horloge liep niet en om wat te oefenen met het schroeven aan horloges was dit horloge perfect. De prijs was laag dus mocht het repareren niet lukken dan was er nog geen man overboord. Vanavond dus de Raketa eens gedemonteerd en ben ik begonnen met de onderdelen schoon te wassen.

Er kwam nog een heleboel rommel uit het uurwerkje.

Alle onderdelen lijken intact te zijn. Er zit hier en daar wel wat vuil tussen de tanden van de tandwielen, maar dat heb ik er tussenuit gehaald. En als alles schoon is kan het monteren beginnen. Dit is het leuke gedeelte.

De basisplaat met de opwindstift er al in.

Dan gaan we verder met het eerste tandwiel die bij dit uurwerk een eigen brug heeft.

Daarna heb ik de veerton met brug gemonteerd. Het tandwiel van de veerton moet later nog even er af, omdat er nog een tandwiel onder komt.

We gaan verder met de andere tandwielen met hun brug.

Ik heb helaas niet een erg vaste hand, dus dan is het plaatsen van het anker een zeer delicaat werkje. Gelukkig ging het goed

Dan de veer een beetje op spanning brengen en kijken of het anker goed heen en weer beweegt. De balans er in en…de Raketa komt tot leven

Dan rest nog het afregelen. Ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Het uurwerk weer in de kast en een bandje monteren want hij kwam ‘head only’

Alles werkt. Opwinden gaat soepel, wrijving van de minuutpijp is goed en klepje gaat vlot open als het knopje op de kroon bediend wordt.

Zo’n Raketa uurwerk zit eigenlijk vrij makkelijk in elkaar en het is leuk om te doen. Helemaal happy uiteraard als het ook allemaal lukt en het horloge het weer doet.
Toch elke keer weer een mooi moment als de balans begint en een uurwerk tot leven komt.

Bedankt voor het kijken

24 likes

Dit zijn de “om van te smullen” topics. Mooi om te zien en fijn dat er weer een oudje goed loopt!

1 like

Super Nice!!!

1 like

Altijd genieten dit soort topics en ook nu weer. Complimenten, prachtig gedaan!

1 like

Mooi gedaan; ik ben me ook een beetje aan het bekwamen in dit werk, dus ik zie allerlei punten van herkenning. :smile:
Alleen zo’n mooie timegrapher heb ik nog niet, die staat nog op m’n verlanglijstje.

1 like

Heel erg gaaf om te zien dat hij zo goed weer loopt! :slight_smile:
Heel veel plezier ervan!

1 like

Leuk te zien dat het gelukt is. :thumbsup:

1 like

Ik heb wel ooit meer een Raketa gedemonteerd en weer gemonteerd. Dus ik had nog wel wat onderdelen…dacht ik. En dan blijkt dit toch een iets ander uurwerk te zijn. Dus dan moet ik helemaal blij zijn dat alle onderdelen nog goed zijn en dat het alleen maar een vervuild uurwerk blijkt te zijn.

1 like

Deze uurwerkjes worden op ebay volop per 10 of 20 stuks te koop aangeboden, onderdelen genoeg . :smile:
Maar ik zie nu dat bij dit uurwerk hele dikke asjes zijn gemonteerd voor de wijzers.

1 like

Ok, dat weet ik dus niet. Dit is een 2601.H
Schijnt iets anders te zijn dan de normale Raketa uurwerken. Of er onderdelen uitwisselbaar zijn weet ik niet.

Ja, ik denk dat je gelijk hebt, de wijzers moeten wel op hun plaats blijven zitten als de eigenaar moet voelen hoe laat het is.

1 like

Ik heb nu zitten kijken naar dit soort horloges op ebay, maar van de meesten is, logisch natuurlijk, de wijzerplaat zeer vies en vergeeld door het voelen met de vingers. Deze is dan nog eigenlijk heel mooi.

2 likes

Klopt, het meerendeel ziet er eigenlijk niet meer fris uit… Een van de redenen dat ik deze toen had besteld, die ziet er nog mooi uit maar is toch uit de ussr :smile:

1 like

@scudo, mooi stuk vakwerk.

1 like

Goed bezig, loopt weer perfect :thumbsup:

1 like

netjes hoor!

1 like

Respect

1 like

вовлечение как! Вы сделали хорошо, благодаря для показа ! :slight_smile:

3 likes

Mooi om zo het proces te zien!

1 like

Goed gedaan en leuk verslag, bedankt! :+1:

1 like