Vandaag kwam mijn MP aankoop binnen. Een Raketa in bijna nieuwstaat. Op één ding na. De veer lijkt maximaal opgewonden, maar het uurwerk loopt niet. De verkoper had het over batterijtje vervangen, maar ik wist wel beter. So far so good. Het uurwerk ziet er ook erg schoon uit, een 2609.HA. Ik ga binnenkort eens kijken of ik het probleem kan vinden, maar misschien hebben jullie alvast tips. En weet iemand aan de hand van het productienummer op de backcase een jaartal aan de Raketa te verbinden? Alvast dank!
Eerst eens opwinden en met een blaasbalgje de balans laten bewegen, dan kijken of het anker en het vooral het ankerrad gaat bewegen.
Dank Tim. Het uurwerk lijkt al maximaal opgewonden. Het balansje geeft wel wat beweging maar geen poging tot door bewegen. Wat mij verbaast is de schijnbaar goede algemene staat en het toch niet lopen.
Maar ik ga 'm binnenkort voorzichtig ontmantelen.
Hoe had afgelopen weekend met een 2601 (identiek aan de 2609, maar dan zonder seconde wijzer) dat het anker niet genoeg ruimte had om de tiktak af te maken met het ankerrad. De balans gaat dan even maar het ankerrad beweegt heen en weer en niet rond.
Ik had een NOS uurwerk vanuit Zweden laten overkomen. Liep ook niet echt lekker… kan ook gewoon ingedroogde olie zijn. Die veertjes zijn wel klote om los te maken en terug te plaatsen. Daarnaast willen ze nog wel eens breken (althans, dat ik mijn ervaring tot nu toe). Maar verder zijn het wel uurwerkjes die goed af te stellen zijn.
Dat blaasbalgje was een goede tip. Het horloge liep na wat blazen een paar minuten door. Ingedroogde olie klinkt plausibel.
Dan lekker een beurtje doen en dan is hij weer goed voor vele jaren plezier
@Dukmans
Mooie Raketa!
Helemaal eens met Tim. Als je het zelf niet kan zijn er genoeg enthousiaste HFers die je daar wel een handje bij willen helpen.
Om tevoren nog even een testje te doen, wil wat ik noem de ‘benzinetruc’ nog wel eens helpen. Als er inderdaad slechts sprake is van ‘vastlopen’ door ingedikte/oude olie kun je als test met een oliegevertje of desnoods een tandenstokertje een klein drupje zuivere wasbenzine op de zichtbare lagersteentjes aan de balanszijde aanbrengen. Dan een voorzichtig duwtje tegen de balans. Vaak blijft ie dan een tijdje achter elkaar doorlopen. Een aantal minuten tot soms wel een paar uur. Je weet dan wat er aan de hand is en dat er niks stuk is.
Succes!
Stofje tussen de raderen? Loopt het horloge geheid niet op.