Rampjaar voor luxemerken

Zal ook voor Rolex gelden.
Dus meer beschikbaar voor Europa en VS wat betekent dat de tweedehands prijzen zullen zakken.

2 likes

Nee joh, juist “Omdenken”… omdat er geen onderdelen geleverd kunnen worden, zakt productie in en stijgt de vraag naar een goede tweedehandsje :rofl:

2 likes

Daar hoop je waarschijnlijk op :grin:

Ik denk dat het zonder de Chinezen ook aardig storm gaat. Het is gewoon (Rolex) erg hot item atm.

21 likes

Grote uitspraken op basis van 28 interviews. Tamelijk slecht geschreven stuk, wat ook geen vertrouwen geeft.

2 likes

Mischien dat mijn meteoriet plaat en AP nu sneller worden geleverd :smiley:

5 likes

Het lijkt me vrij duidelijk dat heel China momenteel stil ligt

3 likes

Ik heb het net aan mijn superslimme Border Collie voorgelegd, maar die zegt dat er geen reden is voor paniek.

18 likes

Maar het klopt wel.

Grönefeld had bijv. 8 horloges klaar voor Aziatische klanten die niet opgehaald worden.

Zal t.z.t. wel komen, maar intussen zit je als fabrikant dan waarschijnlijk ook op (een deel van) de centen te wachten - en dat is dan bij een exclusief merk.

Het coronavirus heeft een gigantische impact op de Chinese economie en raakt dus ook de mensen die horloges van meer mainstream merken kopen.
De verkoop zal dus absoluut een flinke knauw krijgen.

1 like

Even slikken in de hoofden van de commerciële mens, die niets anders verwacht dan jaarlijks groeien.

7 likes

Alleen double digit groei is eenvoudigweg flauwekul.
Dat leert de geschiedenis wel.

Er moet volgens mij ook een correctie komen, veel luxemerken vragen 3 x zoveel voor hetzelfde product als 15 a 20 jr geleden (Speedmaster pro, iemand?). De lonen zijn niet zoveel gestegen. Wellicht gaat men weer terug naar een goede prijs/kwaliteitverhouding. Er zullen ook wel wat merken gaan sneuvelen.

11 likes

Zeker.

Normaal zijn de goederen betaald voor ze Verzonden worden / eerst betalen daarna is het een bestelling.

Weinig medelijden met de “luxe” merken, de winstmarges zijn ook luxe en de meerwaarde gering, ze houden het nog wel even uit zonder uitverkoop :blush:

2 likes

Vaak is een deel te retourneren.
Zo niet, dan moet de dealer het spul dumpen (want er komt regelmatig nieuwe voorraad, die moet je betalen en daar zit een godsvermogen in). Wat doe je met nieuwe horloges die je niet weg kunt zetten tegen de condities van het merk? Naar de grijze markt met dikke kortingen (marge ca. 50% op dure horloges). Dat is weer slecht voor de merkperceptie…

Ik weet dat een aantal merken over is gegaan tot het terughalen van een deel van de productie en demonteren/slopen… Enige doel: dalende prijzen tegengaan. De bubbel gaat een keer barsten.

Volgens mij veroorzaakt in eerste instantie een zogenaamde “aanbodsschok”, fabrieken liggen stil vanwege zieke werknemers en stilvallende aanvoerlijnen. Dat zorgt juist voor extra schaarste en dus géén dalende prijzen.
Als dit te lang duurt dan zakt de economie uiteraard in en zal er ook een “vraagschok” optreden. Als die sterk genoeg is zou dat een negatief effect kunnen hebben op de prijzen.

Wat dit voor horlogeprijzen gaat doen? Schiet mij maar lek…

1 like

Er is al een poosje meer aanbod dan vraag (muv sportmodellen van Rolex in staal).

Nu valt ook veel inkomen weg en dus ook budget voor aankopen…

De vraag is hoe groot de reserves zijn en of er bedrijven om gaan vallen.

2000: 3995 gulden. 2020: 10357,44 gulden. :expressionless: :sweat_smile:

In Zwitserland gaan de mensen toch nog gewoon naar hun werk? Ik denk dat een Nederlandse AD het gaat merken en hen wat meer voorraad aangeboden gaat krijgen vanuit Zwitserland.

1 like

Ik kon in '96 een nieuwe Speedy pro kopen voor 3200 Hfl.
Die was me te groot. Ik heb een SMP gekocht en later nog een ouwe Speedy pre pro. Die was 39 mm en nog wat goedkoper dan een nieuwe Speedy pro (zelfs met die korting)… Zat ook een iets ander uurwerkje in, cal. 321…

1 like

Jullie worden oud heren. Veel dingen zijn veel duurder geworden. Ga even op zoek naar een gemiddeld loon door de jaren heen.

Modaal inkomen, met op de kolommen jaar, modaal inkomen per jaar, bruto p/m, netto p/m.