Wederom interessante cijfers
Bron: Monochrome
Wederom interessante cijfers
Bron: Monochrome
Wat mij opvalt is de opmars van Breitling de laatste jaren, maar dat was al wel duidelijk.
Ook het wegzakken van TAG Heuer de laatste jaren is bijzonder.
Tudor kan z’n opmars niet echt doorzetten, sterker nog ze zakken weg.
Cartier neemt meer afstand van Omega.
En in de top 10 toch 5 independent brands.
Leuk om te evoluties te zien en verrassend hoe hoog (of laag) sommige merken staan! Hoewel ik me afvraag hoe correct de schattingen zijn… Bij Zenith bv staat 12.000 stuks aan gemiddeld 14 893 excl btw
Opmars van Breitling zou ik niet persee zeggen, want ze verkopen minder horloges dan vorige jaren. Aan de andere kant, prijs zal wel flink omhoog zijn gegaan aangezien de turnover wel gegroeid is.
Verder gaat misschien geen plekken omhoog, maar blijft wel groeien in het aantal units sold. En in vergelijking vind ik dat ook wel interessant juist. Verkopen aanzienlijk meer dan Breitling, IWC.
Zat net nog andere jaren even te bekijken, en wat ik opvallend vind, is dat Rolex in 2020 ±800.000 horloges verkocht, en nu steady 1.2m horloges verkoopt.
Precies dit
En ik die dacht dat Rolex geen cijfers vrijgaf
Edit: Morgan Stanley’s estimates of the top 50 brands’ turnover and retail/wholesale values in 2023
Met nadruk op estimate
Ja, exact, blijft een schatting
Tissot, Swatch en Longines zijn hier echt de grote jongens.
Mooie lijst!
De gemiddelde verkoopprijs is ook wel grappig. Richard Mille heeft een geschatte verkoop van 5600 exemplaren met een gemiddelde verkoopprijs van 275000.
Niet slecht denk ik dan.
Sorry maar heel die lijst is al vele jaren nattevingerwerk. Nu niet anders.
Lekker, een natte vinger.
Ik denk dat ze er geen 10% naast zitten.
En wat schieten we op met deze ranglijst?
Wat ik altijd jammer vind is dat ze nooit eens een keer de Japanners, Duitsers, Fransen, Britten en nu de opkomende Amerikaanse aanbieders mee pakken. Ik zou wel eens willen weten hoe de hele markt zich beweegt.
En dat ze dan bijvoorbeeld Glashütte Orignal als Zwitsers zien is me ook een beetje tegen het zere been, maar die begrijp ik nog, want dat is tenminste van de Swatch group.
Richemont is ook zo’n fenomeen. Ooit opgezet in Zuid-Afrikaanse handen, nu wel een hoofdkwartier bij Geneve, maar nog wel voor 51% onder controle van Johann Rupert, uit Stellenbosch. Het huis is met Franse en Italiaanse merken aan de zwier, zoals Cartier.
Hermès, daarentegen, is toch echt op en top Frans. Headquartered in Parijs, zullen we maar zeggen, al sinds vele jaren.
Die hele bonte verzameling is dan dus Zwitsers.
Ik snap niet wat men zo interessant vindt aan zo’n lijst. Maar ja dat ben ik.
Ik ook niet, ik heb er 3 van die lijst, en hoe hoger op de lijst, hoe minder interessant het horloge (in mijn geval toch).
Ik vind het als horlogeliefhebber interessant om te zien hoe merken internationaal bewegen en hoe de horlogemarkt zich internationaal ontwikkelt.
Hoeveel Siebel kortingsbonnen zijn dat?
Ik krijg het idee dat een Richard Mille koper voor die 275k ook de horloges betaald voor een half F1 team