Raparatie tenor dorley cal 1335

Heren

Ik heb een probleempje met een tenor dorley uurwerk cal 1335 zie foto 3 op ranfft.

Heet uurwerk liep maar bij 6.00 bleeft de uurwijzer staan en liep de minuutwijzer gewoon door. Bij het gedeeltelijk uit elkaar halen zag ik dat van het tandwiel waar de minuutwijzer aan zit 2 tanden zijn verdwenen dus ik moet het uurwerk verder uit elkaar halen. Op de foto van Ranfft zie je dat er 2 gaten in de voorplatine zitten waar 2 veertjes in zitten die waarsijnlijk voor de datum aanduiding zijn. Ik weet nu niet of ik eerst deze veertje moet verwijderen en dan de platine of gewoon de platine direct kan verwijderen zonder de kans dat de veertjes om mijn oren vliegen.

Wie weet raad.

met vriendelijke groet

Arie Visser

Die dekplaat is inderdaad voor bescherming en zodat de veertjes er niet spontaan afvliegen. Toch zou je deze plaat voorzichtig moeten kunnen loschroeven, zo te zien 3 schroefjes?
De veertjes zou je kunnen loshalen, maar dan moeten ze er ook weer op. Als het kan zou ik ze erop laten zitten.
Eerst de dekplaat, dan het tussenliggend datumwiel links, dan het uurrad en dan kan je bij de minuutpijp.
Als de veertjes eraf moeten dan altijd met een tweede pincet of penhout tegenhouden zodat ze niet door de kamer vliegen. Succes!

Vintage.
voor zover ik kan zien liggen de veertjes tegen de plaat en ik denk dat juist de grote gaten in deze plaat zitten om de veren eerst los te halen en na het bevestigen van de plaat weer terug te plaatsen.

Ik ben op internet al op zoek geweest naar en raparatie manual over dit caliber maar kan deze helaas niet vinden.

Ik begrijp trouwens nog iets niet. het tandwiel waar de minuutwijzer aan zit is kapot. echter als ik de wijzers verzet blijft de uurwijzer hangen op 6 uur terwijl de minuutwijzer gewoon door draait.

RA RA. Schiet mij maar lek. Wellicht zie ik de oplossing als de plaat er af is.

groet

Arie

Als ze inderdaad op hun plaats worden gehouden door de plaat zal je gelijk hebben. Maar je moet toch kunnen zien waar je ze onder of tegenaan klemt?

Dat vroeg ik me ook af haha. Waar wat bedoel je precies met het tandwiel? Bedoel je de minuutpijp of het centrumrad?

Kijk even naar deze link: https://www.juwelierswebshop.nl/horloge-techniek

Dan 4 plaatjes naar beneden.
Platine van mechanisch uurwerk - De uitleg van de horloge onderdelen.

Het wisselrad bedient zowel de minuutpijp als het uurrad.
Als er tandjes van het uurrad missen kan de minuutpijp gewoon doorlopen, want deze zit geklemd op de as van het centrumwiel.
Op het uurrad is het tandwiel voor de datumverstelling aangebracht.

De ‘plaat’ dient ervoor om de datumring te fixeren en houdt verder enkele hefboompjes enz. op zijn plaats.
De 3 schroefjes losnemen en voorzichtig de plaat wegnemen en vaststellen hoe één en ander zit. Dan de veertjes een voor een wegnemen.

Met vriendelijke groet,
Inca

ik wacht even op een nieuw rad wat mij al is toegezegd en hal de boel uit elkaar.
Ik laat nog wel weten of het gelukt is.

groet

arie

Inmiddels heb ik het uurwerk uit elkaar gehaald en het tandwiel vervangen.

Gebleken is dat de gaten niet voor niets in de voorplatine zaten het was toch de bedoeling eerst de veertjes te verwijderen en dan de vrijkomen en beter ook de dan vrijkomende palletjes voor de datumverzetfunctie. alvorens de platine los te maken.

en bij het in elkaar zetten eerst de platine dan de palletjes en dan de veertjes.
Ik had de palletjes geprobeerd goed te leggen voor de platine te bevestigen en toen bleken deze klem te zitten na het vastschroeven van de platine.

Met handmatig verzetten verspringt de datum netjes. helaas doet hij dit niet op eigen kracht. ik denk dat dit door verdroogde olie komt waardoor krachtverlies is ontstaan dus helaas moet het horloge toch een schoonmaakbeurt.