Het viel mij ineens op dat mijn Sarb035 rare strepen vertoond op een van de tandwielen in het uurwerk.
Kan iemand mij misschien vertellen die er meer verstand van heeft wat dit kan zijn en of er eventueel een bezoek aan de horlogemaker voor nodig is?
Het is het tandwiel dat gaat draaien wanneer je het horloge handmatig opwind.
Men noemt dit rad het ‘rachetwiel’. Heb je geprobeerd met een luciferhoutje bv. of de strepen er los opzitten of zijn het echt krassen? Ik kan me niet voorstellen dat deze er ‘tijdens bedrijf’ op zijn gekomen.
Ze zijn niet evenwijdig en bijna willekeurig.
Dat lijken inderdaad meer olie afdrukken dan krassen.
Bedankt voor je reactie, ik heb het horloge nog niet open gehad maar het zou inderdaad ook strepen van olie/vet kunnen zijn. Maar dan is er nog steeds de vraag hoe komt de olie daar waar het niet hoort?
Oorzaak lijkt me het spanrad / palrad van de automatische opwinding te zijn.
Deze kan te veel gevet zijn en dan ontstaat er een randje vet aan het einde van het rad > ruimte tussen het rad met de gekke strepen en het automaat rad is niet zo groot.
Of door slijtage staan ze beide iets scheef en kunnen deze afdruk veroorzaken
Top! Bedankt voor je reactie. Kan dit verder nog kwaad / service aan te raden of wordt hij er wel oud mee?
Eerlijk gezegd vermoed ik slijtage in de lagering van de veerton en dit is nu toch al gebeurt. Zolang het horloge goed blijft lopen zo laten en bij een revisie zal het nodige vervangen dienen te worden.
Jeezus, als deze nog binnen de garantie zit, zou ik daar toch gebruik van maken om deze binnen te steken. Lijkt me nogal absurd om te wachten tot er iets grondig verkeerd zit.
Enkele ervaren Seiko verzamelaars/horlogebouwers (ik denk bvb. aan Spencer Klein) hebben afgelopen jaar opgemerkt dat recente uurwerken van Seiko (zelfs in duurdere modellen zoals de MAS heruitgave van vorig jaar), slecht of inconsistent ingevet/geolied zijn, wat leidt tot heel onregelmatig lopen van de uurwerken en kan leiden tot slijtage-problemen of vastlopen van tandwielen op langere termijn. Teveel vet/olie kan zich bvb. gaan verschuiven, opstapelen, uitdrogen, etc…
Beter om het nu binnen te doen, dan te wachten tot de problemen zich voordoen nadat de garantie verlopen is.
Bij de 6R15 is, net als bij een hele serie Seiko’s, de automaat uitgevoerd met en excentrentrisch aangedreven ‘vorkje’. Dit vokje drijft een tussenwiel aan, die de rachetwiel voortbeweegt. De linker poot van dit vorkje glijdt over het rachtwiel, echter met zeer korte bewegingen (enkele tienden van een millimeter).
Dit is een tekening van de Seiko 6R15:
In het echt ziet het er zo uit:
Controleer eens of het vorkje in orde is. Als het opwinden goed gaat, dus het uurwerk blijft lopen. Kan er nooit veel mis zijn met dit vorkje.
Ai, dat is minder! Ik heb deze verhalen al eens vaker gehoord. Heb er helaas geen garantie bij want is tweedehands aangekocht. Zal hem maar eens voor een servicebeurt wegbrengen dan. Of is er hier op het forum iemand die ook Seiko’s serviced?
Vorkje lijkt in orde!
Het horloge heeft het 6R15D uurwerk had eigenlijk gehoopt dat de ‘D’ variant minder problemen zou kunnen krijgen dan de voorgangers maar helaas.