Rate - amplitude - beat error

Ik vraag me af vanaf welke “afwijking” heeft een horloge service nodig ?

Dit zal wellicht wel verschillen van werk tot werk, maar is er geen algemene leidraad voor?

Ik heb net een Breitling caliber 13 ( ETA VALJOUX 7750 )binnengekregen en kreeg van de verkoper volgende gegevens.

Horlogepositie: PLAT

-14 ms Amp= 292 BE = 0,4 ms

Horlogepositie: KROON OMLAAG

-10 ms Amp= 262 BE= 0,3 ms

Horlogepositie: KROON OMHOOG

• 13 ms Amp= 266 BE= 0,5 ms

Deze loopt dus duidelijk een beetje achter, maar kan ie voorlopig nog even mee of dringt een service zich op ?

290 liggend en 260 verticaal (=hangend in de lagers) zijn m.i. gezonde waarden. Beat error is m.i. ook keurig.

Die -14 milliseconden zeggen mij zo niets. Is dat ms/h, ms/s, ms per trilling?

1 like

Hallo Rainer,

Dat heb ik verkeerd overgetypt blijkbaar ! :smiley:
En ik kan het niet meer wijzigen.

Dat is de RATE denk ik, dus de afwijking per dag.

Kan dat bijgesteld worden zonder een directe service ?

-14 ms afwijking per dag is extreem nauwkeurig, dat kun je met een mechanisch horloge nooit halen.

Misschien wordt bedoeld: -14 seconden per dag. Dat is best veel, maar niet echt problematisch. En kan eenvoudig en zonder service bijgesteld worden. Zelfs ik kan dat en heb dat ook al vaak gedaan. B)-

1 like

Ha ha, neen, ik bedoel dan ook “min veertien seconden” per dag.
Dus die miliseconden hoorden daar helemaal niet te staan ! :wink:

Vandaag naar Freddy geweest en hij staat nu op ongeveer + 3 secondern per dag in horizontale toestand. Dus tijdens het dragen komt dat helemaal goed.
Beat error heeft hij ook terug op nul gekregen.
Service was nog niet onmiddellijk nodig.

Ikke weer héél blij !

Bedankt, Rainer voor je reply’s !

Marc-B1 Schreef:

Vandaag naar Freddy geweest en hij staat nu op
ongeveer + 3 secondern per dag in horizontale
toestand. Dus tijdens het dragen komt dat helemaal
goed.

Betekent dat dat jij vandaag ook in horizontale toestand moet doorbrengen, op een ligbed in de tuin, met een koel glas bier?

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Marc-B1 Schreef:

Vandaag naar Freddy geweest en hij staat nu op
ongeveer + 3 secondern per dag in horizontale
toestand. Dus tijdens het dragen komt dat
helemaal
goed.

Betekent dat dat jij vandaag ook in horizontale
toestand moet doorbrengen, op een ligbed in de
tuin, met een koel glas bier?

Groeten,

Martin

Ha ha ha ! Rotfl ! Da’s een goeie !
Ik zet direct de ligstoel buiten en leg een briefje op de keukentafel ! ! ! :smiley:

Vandaag toevallig mijn timegrapher Weishi 1900 binnen gekregen, wel eerst natuurlijk advies van @PeterLC overgenomen en niet de 1000 besteld :smiley:. Moet er natuurlijk eerst nog mee om leren gaan, kijk nu na de afwijking in 6 verschillende standen. Dus laat de amplitude, beat error en de parameter nog even voor wat het is. Sta er natuurlijk voor open als iemand in leken taal die verder aan mij kan uitleggen. Eerst even een paar goedkope horloges gedaan. Was er 1 bij (plakhorloge Duxot met seiko uurwerkje) die horizontaal een afwijking gaf van 0.0 sec. per dag en in de andere standen een + 2 sec. per dag, dat is dan toch netjes voor een plakhorloge van 3 jaar oud?

1 like