Raymond Weil horloge

Geachte leden,even een vraaag over een Raymond Weil horloge type tango. Hiervan blijft de datum hangen zowel op de normale wijze als als je hem zelf wil verzetten. Heeft iemand misschien een tip hierover om dit op te lossen?
BVD Gerrie

1 like

Probeer de datum ook eens te verzetten dmv de wijzers 24 uur
door te draaien.

is dat zo’n “big date” met 2 aparte cijfers die los van elkaar de datum aangeven ?

Sinds wanneer doet hij dat? Meestal ontstaat dit probleem door aan te datum te priegelen als het uurwerk zelf de datum aan het verzetten is. Ergens tussen 20:00 's avonds en 3 's nachts is het datummechanisme aan het werk. Draai je dan de tijd cq datum door dan kan het uurwerk vastlopen.

Vanuit je summiere omschrijving denk ik dat de kans groot is dat dit gebeurd is. Helaas zal er dan een reparatie moeten volgen.

Ik dacht altijd dat de tijd doordraaien nog wel kon?Als horloges stilvallen rond deze tijd ga ik niet 5u wachten voor ik ze goed kan zetten of kan ik dit beter wel doen?
(Ik draai altijd eerst de tijd zo dat ik weet dat de datum al verzet is, draai dan de datum goed en daarna de tijd.)

Lijkt mij ook dat je de tijd gewoon kunt verzetten. Anders zou een horloge dat tussen 21 en 3u stil valt direct onbruikbaar zijn.

Bovendien ‘verzet’ het horloge zelf toch ook continue de tijd. Komt handmatig verzetten van de tijd via de kroon niet op hetzelfde neer, maar dan in een wat hoger tempo?

Doet hij ook niet

Het is gebeurd nadat ze de batterij vervangen hebben

Precies.
Tevens staat in de handleiding ook dat je niet aan de datum moet zitten tussen bepaalde tijden (uit angst maar eens gelezen), over de tijd staat niks.
Over het algemeen lopen mijn horloges in de nacht leeg, dus dit zal inderdaad heel onhandig zijn anders.

Is idd een big date model Tango

1 like

Geen idee verder hoe vastlopen in dit geval gedefinieerd is,
maar bij 2 cijferige big-date datumschijf en moet je de datum
van dag 28 / 29 / 30 of 31 tot dag 01
handmatig doordraaien tot voorbij dag “39” waarna hij op 01 springt
vaak kun je de cijfers onafhankelijk bewegen door de kroon in middelste positie
clockwise of anticlockwise te draaien maar dat moet je niet doen.
( geen idee trouwens of je daarmee ook iets beschadigd )

Vooruit draaien geen probleem. Achteruit niet doen! Dus altijd eerst de tijd naar bijvoorbeeld 3 uur 's middags ofzo en dan de datum.

Als je terug draait kan de datum wel vast komen te zitten.

Foto?

Heren bedankt voor alle tips. Hij gaat ermee naar de juwelier.
Dus dezectopic kan sluiten!