Raymond weil maestro chrono of?

Hey,
Sta op het punt mijn eerste horloge boven de 1000 euro te kopen…
Heb dan ook deze gevonden. De raymond weil maestro chronograph.
Maar enkele vragen:
Is de kwaliteit goed van raymond weil?
Wat is de servicekost ongeveer van dit uurwerk?
En zijn er betere atyernativen? Vereiste is een auto chronograph van maximum 1500 euro…

Hier een plaatje…

1 like

Persoonlijk zou ik geen €1000+ voor een raymond weil horloge betalen, geen gegronde reden maar meer een gevoel.
Zelf is het horloge ook niet mijn smaak, maar gelukkig… smaken verschillen!

Voor ongeveer €1500 kan je ook een Omega speedmaster reduced bezitten of een Longines Master Collection.

Eigen foto van de reduced

Longines master collection

1 like

Raymond Weil is een ondergewaardeerd merk. Zeker geen troep, maar wordt niet erg veel verkocht.
Ik zie op foto’s van de zijkant dat de pushers niet in lijn zitten met de kroon, dus zit er denk ik een ETA2892 met daarop een losse Dubois-Depraz module. Die module is wat lastig in onderhoud. Er zijn diverse horlogemakers die alleen de ETA2892 doen en de chronomodule laten voor wat het is. Vervangen is wat prijzig. Om wat positiefs te zeggen, ze zijn best betrouwbaar (zitten in Speedmaster Reduced).

Dit zal geen massief goud zijn. Er zit een laagje goud op. Of PVD. Ooit gaat dat er af, vervelend als je hem lang wilt houden.
Als je hem voordien wilt verkopen verwacht ik een wat matige restwaarde.

Alternatieven… Je kunt op chrono24 invullen:
zoekwoord chronograph
prijs tot 1500 (of 1800, moet voor 1500 te vinden zijn), automaat. En nieuw, als je dat persé wilt.

Ik zou deze verkiezen:

3 likes

Zelf zou ik die speedmaster reduced wel zien zitten maar zou deze toch nieuw willen en heb deze nog niet gevonden rond 1500… zelfs niet in tweedehands nieuwstaat… het budget is wel maximum 1500…

1 like

Was ook aan deze aan het denken… de sark005
SARK005_MED

2 likes

Mooi ding. Maar voor mijzelf te dik: 14.9mm

Dat is inderdaad de keuze die je moet nemen bij een 2e hands horloge, die krasjes op de band en sluiting krijg je toch wel dus dat maakte mij niet veel uit zolang de kast en het horloge glas er maar goed uit ziet. Zulke zijn wel rond de €1500 te vinden wel zonder papieren en box dan over het algemeen.

En waar kijk ik dan het best… en zijn er ook invoerskosten enz?

1 like

Speedy Reduced is wel behoorlijk waardevast. (Of beter nog misschien).

Kijk maar even naar “Top 10 Best Mechanical Chronograph Watches Under $2000 & My First Swatch In Over 15 Years!” van TGV. Het blijft een smaakkwestie, maar stelt je wel voor aan een aantal chronografen onder of heel iets boven je budget. 24 minuten.

Persoonlijk vind ik de junghans meister chronoscope één van de mooiere chrono’s:


Deze is ook in goudkleuren te krijgen mocht daar je voorkeur liggen.

Ja nu wil ik een speedy he… ah wat een horlogeforum kan doen! Enkel een goede vinden geserviced en rond 1500

1 like

Hoewel ik geen flipperaar ben zou ik Raymond Weil links laten liggen. Of het terecht wordt ondergewaardeerd weet ik niet, weet wel dat het zo is. Het mooie aan mooie horloges is voor mij ook dat ze redelijk waardevast zijn: je geniet van het kopen en van het hebben en je geld is niet weg zoals met zoveel andere dingen wel het geval is. Bij Maurice Lacroix, Raymond Weil en nog een paar van die relatief dure merken is dat wel het geval. Dat zou mij - als calvinistische katholiek - toch steken.

Zeker voor de Speedy gaan !!

1 like

Ik heb je zojuist een Pb gestuurd

1 like

@your service.

Moet wel haalbaar zijn. Deze op leder voor €1350 is net weg:
https://uhrforum.de/omega-speedmaster-reduced-aus-2006-mit-box-papieren-t333079

Wel een bijzondere witte wijzerplaat, op staal. Voor €1500:
https://uhrforum.de/omega-speedmaster-reduced-weisses-blatt-ref-175-0032-a-t337050

1 like

De witte is ook weg, link verwijst naar het archief.

RW schrijft behoorlijk af denk ik.
Kijk eens bij Hamilton.

Even een ander geluid: ik vind het klassieke ontwerp (twee registers, breguet wijzers, geen datum) wel fraai. Ik zou overigens nooit voor de gouden gaan, maar voor de stalen met geblauwde wijzers. Het is daarmee wel echt een heel ander horloge dan de Speedmaster.

Ja, RW schrijft flink af maar da’s alleen een probleem als je er zelf weer snel vanaf denkt te willen (in welk geval ik ‘m sowieso niet zou kopen). Komt bij dat er vaak stevige kortingen op RW te vinden zijn.

Twee alternatieven (waarvan ik de eerste overigens vele maken mooier vind):

imageimage

1 like

Of bijvoorbeeld de Hamilton Spirit of Liberty Chronograph. Splinternieuw op Chrono24 voor 1100,-

Waarom overweeg je niet om een vintage horloge aan te schaffen, Raymond Weil heeft indertijd mooie chrono uurwerken met een ETA 7750 in de handel gebracht. Op de rikketik beurs zijn ze nog te vinden voor schappelijke prijzen.

Diverse Hamilton alternatieven