Raymond Weil servicen

Laat mij die minder goede dan maar zijn. Ik vervang wel altijd de veer, indien nog leverbaar. Ik geef geen harde garantietermijn, maar laat nooit iemand in de steek. Is ook nog vrijwel nooit nodig geweest. 1x omdat ik zelf dacht dat die veer nog wel goed was… :sweat_smile:

Verder steek ik soms extra uren in het beter plaatsen van de wijzers en extra afregelwerk. Reken ik niet door. Als ik zie dat de wijzers niet 100% staan, kan iemand anders het ook zien.

1 like

Dit is de moderne / effectieve manier van werken. Hele set met onderdelen en schroeven die standaard vervangen worden. Geen oude afgekloven schroeven die misschien afbreken bij het aandraaien.

Set is per kaliber verschillend.
Middelste is een 2892 en onderste een 7750

4 likes

Mooie verpakking… nog niet gezien zo.

Ik heb ook de onderdelen per caliber opgeslagen en ook setjes schroeven per caliber.

Komt altijd van pas… is omdat onze opleiding geleerd heeft dat een beschadigde schroef vervangen dient te worden. :grin:

2 likes

M.i. zit er een verschil tussen een service voor een modern horloge waarvoor alles op voorraad is en een vintage waarbij dat niet het geval is.

Je moet naar mijn mening dat niet gelijktrekken.

Oh en mishandelde schroeven vind ik afgrijselijk.
Ik heb weleens een slopertje gekocht om de beschadigde schroeven in een ander uurwerk te kunnen vervangen.

Hangt van het merk af… Omega heeft bevoorbeeld nog heel veel op voorraad voor oude horloges.

1 like

Klopt, maar ook dat wordt lastiger, zoals je ongetwijfeld weet.

Dat je bij een Movado uit 1940 de veerton hergebruikt en een generieke nieuwe veer plaatst lijkt mij zeer goed verdedigbaar.

2 likes

IWC setjes, zie ik.
Ik begreep dat die al service-sets hadden voor hun perpetuals in de 90’s.

1 like

Inderdaad, op mijn stage adres in het verleden moest je altijd naar nieuw repareren. M.a.w. naast de standaard verslijtonderdelen zoals in de mooie setjes van horloge24 (van IWC?) ook bijvoorbeeld maar ook een iets aangedane schroef of bijvoorbeeld een gekrast palrad, een licht geoxideerde opwindas etc. vervangen. Ook als je maar even twijfelde aan de zuiverheid van een rad, vervangen. En dat doet een goede horlogemaker nog steeds.

Ook nooit alleen de veer vervangen maar de hele ton bij een automaat, de wand van de ton slijt ook in al die jaren, en is misschien nog wel bruikbaar op het moment van de service, maar je wilt dat ook over 4 jaar, het horloge nog lekker loopt, vergelijk het maar met een band van je auto met een profiel van 3 mm, is nu nog prima, maar straks niet meer. Daar haal je de volgende servicebeurt niet meer mee.

Uiteraard is deze methode alleen haalbaar voor een horlogemaker die toegang heeft tot die onderdelen via de importeur of certificatie voor een bepaald merk. Als je dit als hobbyist bij Cousins of via Ebay zo moet bestellen wordt het wel heel kostbaar.

2 likes

Als de onderdelen überhaupt bestaan/verkrijgbaar zijn…

1 like