Ik zou zeker naar horlogemaker gaan, fijnste voor mij zou een grote beurt, nieuwe pakkingen en testen op waterdichtheid zijn!
Vervelend voor je, heeft hij onlangs service-beurt gehad?
Ik zou zeker naar horlogemaker gaan, fijnste voor mij zou een grote beurt, nieuwe pakkingen en testen op waterdichtheid zijn!
Vervelend voor je, heeft hij onlangs service-beurt gehad?
Nee, service is alweer even geleden. Ik aarzel daar even mee omdat ik die het liefste zou uitstellen tot hij sowieso nodig is. Het is ook geen nieuwe maar rond de 45 jaar oud. Een 145.012 met een 321 als motor.
Nee, service is alweer even geleden. Ik aarzel
daar even mee omdat ik die het liefste zou
uitstellen tot hij sowieso nodig is. Het is ook
geen nieuwe maar rond de 45 jaar oud. Een 145.012
met een 321 als motor.
Heb gehoord dat onderdelen van Caliber 321 steeds lastiger te vinden zijn, in dit geval zou ik zeker je horloge naar een horlogemaker brengen! Even schoonmaken, helemaal droog en stofvrij, goed dichtmaken en checken zou voor mijzelf het fijnste zijn:). Wel erg vervelend dat dit is gebeurd, daarom zou ik liever zekerheid willen, roest en achtergebleven condens merk je niet gelijk maar maakt het horloge kapot…
Nog even en je hebt me overtuigd
Ik kan op zijn vroegst dinsdag richting horlogemaker dus ik heb nog even tijd om het te laten bezinken. Goede kans dat ik het toch maar doe denk ik. Je hebt gelijk mbt de spaarzame onderdelen, dat maakte de servicebeurt van mijn Seamaster met 321 ook al zo lomp duur :?
Nog even en je hebt me overtuigd
Ik kan op zijn vroegst dinsdag richting
horlogemaker dus ik heb nog even tijd om het te
laten bezinken. Goede kans dat ik het toch maar
doe denk ik. Je hebt gelijk mbt de spaarzame
onderdelen, dat maakte de servicebeurt van mijn
Seamaster met 321 ook al zo lomp duur :?
Haha, sorry! Ik wil je geen onprettig gevoel aanpraten, ik kan ook niet weten wat jij moet doen… Dit is wat ik zelf zou doen, wordt waarschijnlijk wel prijzig ja, anders kan je eerst aan de horlogemaker vragen of hij hem open wilt draaien en zelf wilt kijken wat er moet gebeuren…?
Maar ja, ik houd m’n mond wel en wacht reacties van andere af!
Ach, ik post niet voor niets. Ergens weet ik wel dat het eigenlijk zou moeten, ik hoop vooral dat iemand roept dat het wel meevalt :z
Ach, ik post niet voor niets. Ergens weet ik wel
dat het eigenlijk zou moeten, ik hoop vooral dat
iemand roept dat het wel meevalt :z
ach 't valt wel mee… ijs is erger
moet je na het krabben van je autoruiten
straks ook nog je horloge krabben
Of het mee valt hangt van je referentiekader af. >X(Ik heb iemand in mijn klantenkring die 5 AP royal oak platina heeft met verschillende wijzerplaten om te matchen bij zijn outfit. Hij laat zijn horloges naar Le Brasseu brengen voor een beurtje. Voor hem zal het wel mee vallen.:+)
Een klassieke speedy is het zeker waard om goed verzorgt te worden. Succes. Wel vervelend hoor.
Dit verhaal print ik ff uit voor wanneer mijn vrouw naar de dierentuin wil en ik er geen zin in heb. Heb ik een argument om thuis te blijven. :)-D
Dit verhaal print ik ff uit voor wanneer mijn
vrouw naar de dierentuin wil en ik er geen zin in
heb. Heb ik een argument om thuis te blijven. :)-D
Heel verstandig. Heeft mij in elk geval weer even extra gewezen dat je soms echt even na moet denken welk horloge passend is. Een dergelijke kas (of zoals in Arnhem Burger’s Bush) moet eigenlijk aanleiding zijn te kiezen voor een waterdicht horloge.
Dus de omgeving van zo’n kas is belastender dan “da cold hard vacuum”??? :S
Maar even sereneus ik denk niet dat condens perse betekent dat je horloge lekt,
er zit zowiezo vocht in de lucht, dus ook in je klokje en wanneer er een temperatuurverschil is,
zal dat inwendige vocht condenseren,
alleen is dat in die broeikas neergeslagen op dat plexiglas.
Als dat het geval is dan moet ik het toch ook merken als ik vanuit de kou een warm café binnen ga? Temperatuurverschil heb je vaker in deze tijd van het jaar. Verschil van vandaag is toch de hoge luchtvochtigheid.
Als dat het geval is dan moet ik het toch ook
merken als ik vanuit de kou een warm café binnen
ga? Temperatuurverschil heb je vaker in deze tijd
van het jaar. Verschil van vandaag is toch de hoge
luchtvochtigheid.
mogelijk slaat de condens dan onzichtbaar neer op het metaal / binnenkant deksel ?
ik denk ook niet dat een cafe zo warm en vochtig is als een broeikas.
e.e.a. is hier in 2005 ook besproken
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774
b.t.w. ga niet rommelen met haardrogers e.d.
vanwege de optredende temperatuurverschillen / vervormingen.
IAMsterdam Schreef:
Als dat het geval is dan moet ik het toch ook
merken als ik vanuit de kou een warm café
binnen
ga? Temperatuurverschil heb je vaker in deze
tijd
van het jaar. Verschil van vandaag is toch de
hoge
luchtvochtigheid.mogelijk slaat de condens dan onzichtbaar neer op
het metaal / binnenkant deksel ?
ik denk ook niet dat een cafe zo warm en vochtig
is als een broeikas.
Condens treed op bij wisseling van temperatuur, dat klopt. Maar dan wel aan de koude zijde. Dat wil dus zeggen dat als jij met een koud horloge (buiten) naar warme lucht gaat (binnen) dat het condens zich dan vormt op de buitenkant van het koude horloge omdat de lucht daar snel op afkoelt en zichtbaar wordt in de vorm van waterdruppels.
Het beste voorbeeld is de spiegel in de badkamer tijdens het douchen. Deze is koud en beslaat doordat er warme vochtige lucht op neerslaat. Of dat ijskoude biertje op een mooie warme zomeravond
Maar omdat de condens op de binnenkant van het glas neerslaat, is hier net het tegenovergestelde gebeurd. Warme lucht met extra vocht is in het horloge gekomen en bij het verlaten van de warme kas is dit vocht gecondenseerd aan de binnenkant van het glas.
elementary my dear
Maar omdat de condens op de binnenkant van het
glas neerslaat, is hier net het tegenovergestelde
gebeurd. Warme lucht met extra vocht is in het
horloge gekomen en bij het verlaten van de warme
kas is dit vocht gecondenseerd aan de binnenkant
van het glas.
elementary my dear
Inderdaad, volgens mij is dit de enige juiste conclusie. Warme, vochtige lucht uit de kas is het horloge binnengekomen. Eenmaal in de kou buiten condenseert dat vervolgens aan de binnenzijde.
Ik zou de kast openmaken en het uurwerk meteen drogen! Waterdicht is het horloge toch niet!
ik zou minstens langsgaan om de situatie te laten bekijken. wellicht dat pakkingen ea aan vervanging tie zijn.
en hoewel ik n dierentuinbezoek nu niet bepaald als n ‘risicogebied’ zou hebben bestempeld, pas ik ook meestal mijn horlogekeuze aan de omstandigheden/gelegenheden.
Een chrono van mij heeft als het vries een heel klein beetje condens
aan de binnen zijde van het glas net boven het datumvenster.
( en dat is toch echt de warme kant van het glas dacht ik )
Hij is 10ATM certified waterdicht getest.
Het lost bij binnenkomst van zelf weer op.
Mijn horlogemaker zegt dat dit een normaal verschijnsel is
dat ook optreed bij high end horloges die waterdicht zijn.
Tenzij het horloge onder zuivere stikstof condities wordt dicht geschroefd.