Zwarte Omega Genève dial. Hoewel deze origineel te verkrijgen zijn is de kans dat het géén re-dial is tóch erg klein. Ik twijfel of dit een originele plaat is. Let op; Bandje en gespje waren wel replica… dit signaleert naar mijn mening; plaat dus ook niet origineel
Dit zijn altijd wel leuke dingen om na te zoeken. Ik zie eigenlijk niets waarom hij niet origineel zou zijn. Vond eerst dat Swiss Made maar raar op de plaat staan maar dat font is ook gebruikt bij de lichte wijzerplaat. Het Omega logo lijkt een beetje scheef te staan maar dat kan ook de foto zijn.
Op andere foto’s zie ik wel dat het daar lijkt alsof de rand onder de markers nog een echte markeringslijn heeft, maar ik weet niet of dit zo klopt.
Had je deze website gezien? Daar zeggen ze dat de plaat fake is en die lijkt veel op de jouwe…
Die wijzers heb ik ook mijn twijfels over overigens.
Dank voor je antwoord. Hij komt nog binnen. Ik verwacht dat alles wel recht staat en dat het door de foto komt dat het lijkt dat ‘t iets schuin staat… het lettertype van deze is echt heel goed en eigenlijk niet te onderscheiden van origineel… die op de website die je stuurde kan je inderdaad wel goed zien dat het een redial. Het lettertype van “Genève” is buiten proporties.
Hopelijk krijg ik nog wat meer reacties hierop met aanwijzingen waarom het een echte of een redial is.
Tja, moeilijk. Het lastige met zwarte wijzerplaten is dat die niet altijd even goed tegen de tand des tijds bestand zijn. Daarbij hoef je van Omega Genève’s uit die tijd ook zeker geen perfectie te verwachten zoals je die op Constellations aantrof. De foto is helaas ook niet echt scherp, wat niet helpt. Wel valt bijvoorbeeld op dat de laatste e van Geneve dichter op de v staat dan andere letters en is lijkt deze wat uitgelopen.
Ik zou hem zelf niet aandurven.
Deze no-lume wijzers kan ik ook zo 1, 2, 3, niet plaatsen, maar aangezien de wijzerplaat ook geen lume heeft, valt dat dan ook weer niet helemaal uit de toon.
Je zou eigenlijk aan een Omega gecertificeerd horlogemaker moeten vragen of er binnen de database een foto is van de oorspronkelijke plaat, dan heb je wat om te vergelijken. Waar komt het horloge vandaan? Dat kan wel een beetje een idee geven.
Wat hem een beetje verdacht maakt is dat de index markers niet overal netjes uitlijnen met de minute track. Vooral bij de 5, 6, 7, 8, en 9 is dit duidelijk zichtbaar.
Dat de overige index markeringen wel goed gecentreerd staan, is eigenlijk een extra verdenking van een redial, omdat het aangeeft dat de print niet goed gecentreerd op de wijzerplaat aangebracht is.
Nou was de kwaliteit van wijzerplaten in de zestiger jaren natuurlijk ook niet op het niveau van wat het nu is, maar ik vind dit wel erg ‘scheef’. ls je op C24 op dit referentie nummer zoekt, zie dat - overduidelijk originele, vergeelde, wijzerplaten - wel goed gecentreerd zijn…
Index markers zijn inderdaad niet netjes uitgelijnd… vooral tussen de 6 en 7 kan je dat heel goed zien… dit is voor mij doorslaggevend. Zal geen origineel zijn. Iedereen bedankt voor de reacties.