Re: hoe verpruts je een mooi vintage

Wat een sukkel. Geen gezicht, van 1200 euro naar ?

De prijs loopt toch flink omhoog. Degene die die kast geschuurd heeft moeten ze zelf afschuren.

Zonde :frowning: Ook een beetje duur om te kopen alleen voor de inhoud.

Hey, een seiko helmet! :wink:

Wat zonde…

Er zullen vast weer mensen zijn die het niet weten en denken dat het zo helemaal mooi is.

Zo hoort het:

Ik kan niet wachtten totdat alles weer in elkaar zit.

Is ook niet meer origineel.

Nee, restaureren is inderdaad niet helemaal origineel, als je een kras op een horloge hebt is het al niet origineel meer, sterker nog, als je hem uit de verpakking haalt is een horloge al niet origineel meer.

streven naar restauratie zoals de oorspronkelijke staat , dat lijkt mij het meest origineel,…:slight_smile:

@jantje: ik denk dat de reactie van Freddy niet op jouw foto’s slaat, maar op de Seamaster op de Baaij.

Je zou toch van Freddy een moderator notabene verwachtten dat hij in het juiste draadje antwoord. Anders ben ik inderdaad benieuwd.

Freddy Schreef:

Is ook niet meer origineel.

Dat klopt toch? Als een kast is opgeschuurd, hoe mooi gedaan ook, dan is ie niet meer in een originele staat. Er is immers een laagje verwijderd. Een kras of iets dergelijks doet niets af van de originaliteit, een schuurmachine wel naar mijn mening.

groet,
Niels

1 like

Dan kun je dus geen enkel horloge restaureren?

jantje.vlaam Schreef:

Dan kun je dus geen enkel horloge restaureren?

Waarom niet? Als je dat mooi vindt prima toch?

Ik sluit ook niet uit dat ik hetzelfde zou doen.

Alleen is het horloge naar mijn mening dan niet meer geheel origineel.

Gelukkig zet hij het er wel netjes bij in de tekst. Hoewel de liefhebber het natuurlijk gelijk doorheeft.
Nu ben ik geen kenner van dit soort vintages, maar ik vind het wel iets hebben.

Kijk en dat is een andere wending aan het geheel geven. Volgens mij spelen hier een paar dingen door elkaar:

1. Wanneer is een horloge nog origineel?
  2. Wat is de kwaliteit van het herstel in relatie tot hoe het horloge er origineel uit zag?
    Ad 1. Daar zijn de meningen over verdeeld van: als je ook iets maar iets aan een horloge herstelt, dan is het horloge niet meer origineel tot herstellen mag wel en dan zou je het horloghe nog steeds origineel mogen noemen mits het herstel maar gedaan is met de bedoeling het origineel weer zo goed mogelijk te benaderen.
    Welke mening je ook toebedeeld bent, het horloge dat door seiko omega gepost is, voldoet aan geen van beide 'criteria’
    Ad 2. Wat vinden we optisch van het door seiko omega geposte horloge nu we weten dat het herstel een horloge opgeleverd heeft dat niet meer lijkt op hoe het horloge origineel door Omega afegeleverd is. Ineteressante vraag. Je kunt hem ook omdraaien. Stel dat dit horloge zo origineel door Omega geleverd was, hadden we dan gezegd: ‘Tjemig, wat een lelijke kast!’.
    Ik ben het met Wilseiko eens het herstel heeft een horloge opgeleverd dat ver staat van hoe het origineel afgeleverd is, maar lelijk vind ik het niet. Zou ik hem dan kopen? Nee, dan dan zou ik liever voor een origineel exemplaar gaan al was het alleen maar omdat als ik het horloge weer zou verkopen ik tegen minder problemen zou aanlopen. Optisch zou ik er echter geen bezwaar tegen hebben.

Wat een sukkel. Geen gezicht, van 1200 euro naar ?

De prijs loopt toch flink omhoog. Degene die die kast geschuurd heeft moeten ze zelf afschuren.

Zonde :frowning: Ook een beetje duur om te kopen alleen voor de inhoud.