Re: Nieuwe batterij X33 - suggesties voor een merk?

Beste Menno,

Renata voldoet prima, ik heb ze in het verleden regelmatig bij Conrad besteld.
Ik denk dat het allemaal lood om oud ijzer is en niet veel verschil zal uitmaken.
Volgens mij hebben de bekendere merken iets meer mAh aan boord en zullen daardoor waarschijnlijk iets langer de spanning vasthouden.
Overigens vond ik net onderstaand stukje op het web, misschien heb je er iets aan…
Uiteraard zal hier wel een ander prijskaartje aan hangen en is het voltage iets lager.

Grt. René

Het verschil tusen een CR2320 en BR2320 type lithium batterij zit in het gebruikte elektrochemische systeem
voor de positieve (+) electrode

C: (-) lithium elektrode - organische elektrolyten - mangaandioxide-elektrode (+)
Typische capaciteit 225 mAh
Nominale spanning 3,0 V

B: (-) lithium elektrode - organische elektrolyten - koolstof monofluoride elektrode (+)
Typische capaciteit 190 mAh
Nominale spanning 2,8 V

De batterij nomenclatuur wordt bepaald door de Internationale Elektrotechnische Commissie (IEC) in zijn
60086-3 standaard (primaire batterijen, deel 3 horloge batterijen)

De BR2320 type batterij heeft dezelfde afmetingen als een CR2320 type batterij, maar een iets lagere
nominale voltage en capaciteit.

Nadeel van de CR2320 type batterij is de hoge zelfontlading bij temperaturen boven de 21 graden en zal
in die omstandigheid snel leeg zijn.
Dit in tegenstelling tot de BR2320 type batterij welke een lage zelfontlading heeft en toepasbaar is tussen
85 C en -30 C.

De BR2320 type batterij wordt daarom vaak gebruikt voor de meer kritische toepassingen zoals in de
lucht- en ruimtevaart, militaire en medische sector.

Renata = merk van Swatch Group

Mijn Omega X33 heeft een nieuwe batterij nodig. Omega claimt een levensduur van 24 tot 36 maanden voor deze batterijen. Sinds het horloge bij Omega in Biel een opgeknapt is (vorige eigenaar) zijn er 31 maanden verstreken. Is dus normaal.

Er gaat een batterij van het type CR2320 in. Overal lees ik dat het een Renata batterij zou moeten zijn. Ik zie ook heel veel andere merken te koop: Varta, Panasonic etc. Qua prijs maakt het niet uit, ze zijn allemaal rond de 3 euro. Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met merken die het langer uithouden dan 31 maanden!

Menno

Beste Menno,

Renata voldoet prima, ik heb ze in het verleden regelmatig bij Conrad besteld.
Ik denk dat het allemaal lood om oud ijzer is en niet veel verschil zal uitmaken.
Volgens mij hebben de bekendere merken iets meer mAh aan boord en zullen daardoor waarschijnlijk iets langer de spanning vasthouden.
Overigens vond ik net onderstaand stukje op het web, misschien heb je er iets aan…
Uiteraard zal hier wel een ander prijskaartje aan hangen en is het voltage iets lager.

Grt. René

Het verschil tusen een CR2320 en BR2320 type lithium batterij zit in het gebruikte elektrochemische systeem
voor de positieve (+) electrode

C: (-) lithium elektrode - organische elektrolyten - mangaandioxide-elektrode (+)
Typische capaciteit 225 mAh
Nominale spanning 3,0 V

B: (-) lithium elektrode - organische elektrolyten - koolstof monofluoride elektrode (+)
Typische capaciteit 190 mAh
Nominale spanning 2,8 V

De batterij nomenclatuur wordt bepaald door de Internationale Elektrotechnische Commissie (IEC) in zijn
60086-3 standaard (primaire batterijen, deel 3 horloge batterijen)

De BR2320 type batterij heeft dezelfde afmetingen als een CR2320 type batterij, maar een iets lagere
nominale voltage en capaciteit.

Nadeel van de CR2320 type batterij is de hoge zelfontlading bij temperaturen boven de 21 graden en zal
in die omstandigheid snel leeg zijn.
Dit in tegenstelling tot de BR2320 type batterij welke een lage zelfontlading heeft en toepasbaar is tussen
85 C en -30 C.

De BR2320 type batterij wordt daarom vaak gebruikt voor de meer kritische toepassingen zoals in de
lucht- en ruimtevaart, militaire en medische sector.

Renata = merk van Swatch Group