Re: Pierce Chrono cal.134 en de gouden handjes van Hub Hanneman

G e w e l d i g ! :slight_smile:

Hendrik

Heel knap! Vooral die chrono koppeling is erg moeilijk te repareren.

Mooi hoor.
Nu hopen dat Hub eindelijk tijd heeft voor mijn Hebdomas dia al 8 maanden weg is.
Eerst naar Koen en die kreeg hem niet helemaal goed, waarna Hub er wel naar wilde kijken.

Ik ben eerst haha. Al bijna een jaar. Heel knap gedaan natuurlijk!

Petje af voor Hub. Ik koop om die reden ook geen Pierce horloges, onderdelen zijn niet te krijgen. Wat Hub hier heeft gedaan is erg knap werk!

Je zou kunnen stellen… als Hub het niet voor elkaar krijgt… dan is er geen hoop meer… :slight_smile:

Die Pierce ziet er werkelijk schitterend uit, Hub heeft inderdaad gouden handjes.

:}

Mooi werk, ik hoop dat je de eigenaar er heel blij mee kunt maken. Ik heb ook wel eens zoiets voor iemand gedaan en dat is echt geweldig, leuker dan met je eigen horloges…

Ze zijn mooi die Pierce chrono’s en mi. de opknap beurt meer dan waard (tu)
Overigens prachtig gedaan!

Vakmanschap! Prachtig horloge en post, thx!

Vintage1982 Schreef:

Ik ben eerst haha. Al bijna een jaar. Heel knap
gedaan natuurlijk!

Een jaar? 6 maanden voor de mijne…ik had de ijdele hoop in een paar maanden het horloge te krijgen.

Ik overdrijf een beetje, 9 maanden is het nu. Maar ik wist het van tevoren dus ik klaag niet voor de rest.

De mijne vanaf juli…

Scudo Schreef:

De mijne vanaf juli…

Hou me op de hoogte iig…dan krijg ik een indicatie.

Maar wat een vakwerk, top hoor!

Erg zonde van de wijzers. Verder knap werk.

Zo kreeg ik het tijdelijk in beheer. Het horloge van een vriend van mij. Ongeveer 70jr oud. Niet die vriend, maar het horloge. Hij kreeg het weer drie jaar geleden van zijn moeder. Het horloge van Opa.

Daar lag het dan. Verroest, uitgedroogd, gebutst, gebroken, ledematen uitgetrokken. Een stille getuige van tijden welleer. De oorlog overleeft, maar de dood nabij…

Niemand die er nog naar omkeek. Niemand die het aandurfde.

Een jaar lang heeft het bij een horlogemaker in de la gelegen. Uiteindelijk weer opgehaald zonder resultaat. De diagnose was: er zijn geen onderdelen beschikbaar.

Zo kwam de Pierce bij mij. Die vriend weet van mijn hobby. Maar ja wat moest ik ermee? Dank voor het vertrouwen, maar een Seiko 7s26 is even andere koek dan deze Pierce.
Maar zei ik… ik weet waarschijnlijk wel iemand.

Dankzij het forum had ik de naam Hub Hanneman al jaren geleden opgeslagen. Niet wetende dat hij zeer veel liefde en kennis voor dit merk/ caliber heeft.

Toen de Pierce bij Hub aankwam heeft hij hem gelijk geopend, fotos gemaakt en zijn oordeel gegeven mbt de staat waarin het verkeerde. Hier wat fotos:

Er mankeerde van alles aan.
Om te beginnen is het uurwerk gedemonteerd en alle deeltjes die ernstig roestig waren machinaal bewerkt om de roest te verwijderen.
Vervolgens het gehele gedemonteerde uurwerk incl behuizing , drukker bezel en kroon in de wasmachine.
Het raderwerk vervolgens de tappen en de rondseltjes bewerkt en gepolijst.
Veerton voorzien van de juiste smering en mainspring vernieuwd.
Het derde rad vernieuwd daar dit dus echt een te slechte tap had.
Enkele lagertjes bewerkt ivm teveel ruimte.
Het centrale chrono asje vernieuwd i.v.m tapbreuk.
De verticale chrono koppeling opgeknapt.
Meerdere schroefjes vervangen i.v.m teveel roest of niet het juiste type
Afgebroken uurwerk bevestiging herstellen.
De drukker die nog aanwezig was bewerkt.
De kroon meet stem bewerkt.
Een goudkleurige drukker uit een “donor Pierce” bewerkt.
Dit donor horloge is kleiner wat de diameter betreft met als gevolg dat deze drukker in de grotere kast een te korte stempel heeft …
Deze stempel met laser-lassen langer gemaakt en bewerkt / aangepast.
Verder het standaard procedé m.b.t een Pierce 134 , afregelen en chrono afstellen.
Glaasje vernieuwd.

Bijna klaar! Alleen nog de wijzers. Deze zijn opnieuw “geblauwd” en voorzien van nieuwe lume.

Het eindresultaat:

Het heeft Hub ook maanden gekost nog wat onderdelen te vinden. Helaas lijkt dit caliber/ merk echt de dood nabij, omdat er niets voorradig is. Ook geen aftermarket.

Morgen gaat de Pierce eindelijk terug naar de rechtmatige eigenaar. We zijn benieuwd naar zijn reactie. De foto`s heeft hij al gezien, het kinderlijke “kerstgevoel” tijdens deze periode van afwezigheid, zoals hij het zelf zo mooi omschreef. Het was spannend. Gaat het lukken? Hoe lang nog?
Maar nu na al die tijd komt ook weer die aanraking. Voor het eerst het uurwerk opwinden, de chrono bedienen, het luisteren naar het hart… tikketikketikketik…
Ja hij leeft :slight_smile:

Hub enorm bedank!

.

G e w e l d i g ! :slight_smile:

Hendrik

Heel knap! Vooral die chrono koppeling is erg moeilijk te repareren.

Mooi hoor.
Nu hopen dat Hub eindelijk tijd heeft voor mijn Hebdomas dia al 8 maanden weg is.
Eerst naar Koen en die kreeg hem niet helemaal goed, waarna Hub er wel naar wilde kijken.