Moeilijk te zien op de foto’s of het de originele plaat nog is. Het horloge ziet er wel zeer onderhouden uit (inclusief het uurwerk zelf). Het kan best zijn dat de originele plaat goed gerestaureerd is. Heb je de vraag al aan de verkoper gesteld?
Mijn “gut-feeling” zegt dat-ie origineel is. Ik heb nog nooit zo strak de typografie nagemaakt zien worden.
De verkoper draaft wel een beetje door: Omega verguldde de uurwerken niet, maar verkoperde ze; het uurwerk is verre van zeldzaam (wel heel goed!), en zeker niet sterk antimagnetisch - dat laatste is echt klinkklare onzin.
Maar, al met al wel een heel mooi horloge. Uurwerk ziet er erg mooi “fris” uit nog. Prijzen voor dit type (categorie eigenlijk) Omega in deze staat, lopen van zo’n 300 (op eBay) tot 750 (Amsterdam Watch Company).
Moeilijk te zien op de foto’s of het de originele plaat nog is. Het horloge ziet er wel zeer onderhouden uit (inclusief het uurwerk zelf). Het kan best zijn dat de originele plaat goed gerestaureerd is. Heb je de vraag al aan de verkoper gesteld?
Mijn “gut-feeling” zegt dat-ie origineel is. Ik heb nog nooit zo strak de typografie nagemaakt zien worden.
De verkoper draaft wel een beetje door: Omega verguldde de uurwerken niet, maar verkoperde ze; het uurwerk is verre van zeldzaam (wel heel goed!), en zeker niet sterk antimagnetisch - dat laatste is echt klinkklare onzin.
Maar, al met al wel een heel mooi horloge. Uurwerk ziet er erg mooi “fris” uit nog. Prijzen voor dit type (categorie eigenlijk) Omega in deze staat, lopen van zo’n 300 (op eBay) tot 750 (Amsterdam Watch Company).
Ik heb hem ook langs zien komen.
Ik had er geen goed gevoel bij en ik zoek al jaren dagelijks naar oude omega’s.
Vraag mij niet waarom maar ik zou hem laten liggen, 300 euro plus is de gok niet waard, naar mijn idee.
Als de wijzerplaat opnieuw opgemaakt zou zijn dan was de prijs veel hoger, want dat opmaken kost voor deze kwaliteit zeker 150,00 euro.
Wijzerplaat is origineel en de wijzers zijn in mijn beleving precies goed van kleur en van lengte.
Maar bij de seamaster met de kleine “r” zie ik toch dezelfde wijzers qua lengte??
Dit omdat Mario dacht dat de lengte van de wijzers niet klopte.
Groet,
Martin
Ps ik heb dat bod van 300,- gedaan en wil zeker weten of die dat waard is? Mijn horloge vriend Wout had de topic voor mij gepost, nogmaals dank Wout;) Dit omdat ik zelf nog geen lid was, maar dat ben ik nu dus geworden. Hallo allemaal:~
Even ter opheldering van wat ik bedoelde:
Als je kijkt naar de lengte van de minuutwijzer ten opzichte van de kleine minuutindexen (dus niet de opgelegde uurindexen) komt het mij een beetje vreemd over. Bij de andere seamasters liggen deze op één lijn met de uurmarkers waarbij ik persoonlijk het idee krijg dat de wijzers niet origineel zijn of dat de plaat toch opnieuw opgemaakt is.
Wat betreft de kleur van de wijzers kan dit ook aan de belichting liggen, dat durf ik ook niet zeker te zeggen of het daadwerkelijk een andere kleur is.
Dit is enkel maar mijn opinie en ik kan er flink naast zitten, doe wat je eigen gevoel je ingeeft over dit horloge!
Tip: vraag de verkoper om een hoge resolutie foto zodat je goed kan zien of de zogenaamde 'crosshair op de plaat exact uitlijnt met de indexstreepjes of niet.
Indien dit onregelmatig is heb je een grote kans dat het een wijzerplaat betreft welke opnieuw opgemaakt is.
MaPaLu Schreef:
Maar bij de seamaster met de kleine “r” zie ik
toch dezelfde wijzers qua lengte??
Dit omdat Mario dacht dat de lengte van de wijzers
niet klopte.
Groet,
Martin
Ps ik heb dat bod van 300,- gedaan en wil zeker
weten of die dat waard is? Mijn horloge vriend
Wout had de topic voor mij gepost, nogmaals dank
Wout;) Dit omdat ik zelf nog geen lid was, maar
dat ben ik nu dus geworden. Hallo allemaal:~
bedankt voor je duidelijke uitleg :}, het wordt me allemaal steeds duidelijker.
Als je het zo bekijkt is er idd of iets mis met de plaat of met de wijzers. Maar kan het niet zijn dat dit model gewoon zo is?
Ik heb wel een ander plaatje van hem, weet alleen niet hoe ik die hier kan toevoegen? Ik kan het horloge zelf ophalen dus kan hem eerst bekijken. En met crosshair doel je op de horizontale en verticale lijn op het horloge toch?
Mocht de wijzerplaat dan opgemaakt zijn, is die het dan niet waard, of juist weer wel? Is die de 300,- waard of niet?
Met de zogenaamde Crosshair doel ik inderdaad op de 2 kruisende lijnen.
Of het horloge dit bedrag waard is wordt een moeilijke vraag om zo te beantwoorden.
Ga eens vergelijken met soortgelijke horloges bij bijvoorbeeld een AWCO of andere vintage dealer, is het horloge ook recent geserviced? zijn ook weer eventuele kosten die erbij kunnen komen.
Ik vind persoonlijk dat een eventuele her-opgemaakte plaat prima kan als het maar correct is gedaan. Wat je natuurlijk wel in het achterhoofd moet houden is ,wanneer je hem weer wil verkopen, of een nieuwe koper c.q.liefhebber er ook zo over zal denken…
Verder heb ik maar een paar Seamasters gezien met een Crosshair op de plaat, je ziet ze echter veel vaker op de Constellation serie.
Kijk maar eens bij onderstaande links voor voorbeelden van Constellation wijzerplaten, hier zie je goede originele voorbeelden met patina en voorbeelden van opnieuw opgemaakte platen:
Succes gewenst iig met je beslissing!
MaPaLu Schreef:
Hallo Mario,
bedankt voor je duidelijke uitleg :}, het wordt me
allemaal steeds duidelijker.
Als je het zo bekijkt is er idd of iets mis met de
plaat of met de wijzers. Maar kan het niet zijn
dat dit model gewoon zo is?
Ik heb wel een ander plaatje van hem, weet alleen
niet hoe ik die hier kan toevoegen? Ik kan het
horloge zelf ophalen dus kan hem eerst bekijken.
En met crosshair doel je op de horizontale en
verticale lijn op het horloge toch?
Mocht de wijzerplaat dan opgemaakt zijn, is die
het dan niet waard, of juist weer wel? Is die de
300,- waard of niet?
Wat mij betreft is de Marktplaats-Omega vorzien van een redial.
Het betreft immers een cal. 284 en da’s tweede helft 50er jaren.
In die periode werd de naam Omega op wijzerplaten geschreven met een aan de bovenzijde afgeplatte A.
Later, in de 60er jaren, is dat veranderd in een puntige A.
Vandaar dat de Omega-wijzerplaat met cal. 286 uit ca. 1962 is bedrukt met een puntige A in Omega.
De vroegere Omega daaronder dateert uit de 50er jaren en heeft dus een afgeplatte A in het woord Omega.
Beste Martin,
De plaat komt mij een beetje vreemd voor. Zo ontzettend gaaf en wit en de letters waarmee omega is geschreven lijken raar. Ik heb er niet heel veel verstand van maar ik heb er al wel honderden voorbij zien komen.
Groet
Ger