Op Ebay Frans staat een zakhorloge montre gousset met sonnerie te koop met vermelding van 18e eeuw…
Niet kompleet en mist nogal wat.
Ik vraag me af of dit een echte oude is of recent.
Waarom denk je dat het een recent wrak is? Ziet er m.i. origineel uit. Waarschijnlijk met grof geweld uit de gouden kast gerukt en in een la gekwakt. Gouden kast omgesmolten ooit.
Na enig spitwerk kwam ik op google deze site tegen
Lijkt me gewoon een recente replica.
Er was vroeger in de 18e eeuw wel een Jaquet-Droz.
Ik zie alleen maar polshorloges op die site. Er waren allerlei horlogemakers in die tijd, misschien was Droz een meer voorkomende naam? Ik heb zelf een “Pateck” zakhorloge
Waarom? Wat is het verdienmodel om zakhorloge uurwerken te faken, te slopen, en dan te verkopen als oud?
Dit lijkt me gewoon een antiek zakhorloge uurwerk, waarvan de kast omgesmolten is en het movement navenant geleden heeft.
Omdat ik op onderstaande link lees, dat Humbert-Droz in de 20e eeuw leefde.
De verkoper op Ebay vermeld 18e eeuw.
Op mikrolisk is deze naam niet te vinden.
Humbert Droz - Franse Horloges (humbert-droz.fr)
Aimé Humbert-Droz was een zoon van Aimé-Louis Humbert, een horlogemaker, en van Emilie Droz. uit begin 1800. 1819 om exact te zijn.
Vermoedelijk is dit uurwerk omstreeks 1835 gemaakt.
Zoals ik de foto’s zie is het inderdaad een snek spillegang uurwerk met slagwerk Franse stijl, dat is te zien omdat het opwinden gebeurd aan de voorkant, rechts boven in zie de uitsparing op de witte wijzerplaat, met een sleutel.
Het wijzerverzet wordt eveneens opgewonden met een sleutel op de centrale as aan de voorkant.
Op de wijzerplaat mist het nogal wat sierstukken die niet meer voorhanden zijn en de oorspronkelijke wijzers, dat maakt het restaureren al heel moeilijk.
Of er nog meer onderdelen mist of stuk zijn is dus niet te zien vanaf deze foto’s. Wel is nog de snek te zien, die om de veertrommel ligt.
Ik denk niet dat dit een replica is, dit soort horloges werden in die tijdsperiode heel veel gemaakt en Droz is zeker een bekende naam in de horloge wereld.
Overigens leefde Aimé-Louis Humbert, de horlogemaker, omstreeks eind 1700 beging 1800.
Jammer dat de kast er niet meer bij is.