Reanimatie van een 70s horloge

Ik heb onlangs een vintage Konnexa horloge op de kop getikt. Een vrij onbekend merk met een FE233-66 uurwerk er in.
Het horloge liep wel, maar daar was ook alles mee gezegd. Vanavond heb ik het uurwerk gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Ik heb tijdens de montage wat foto’s gemaakt en die wil ik met jullie delen.

Ik heb een horloge schoonmaakmachine en daarmee krijg je de onderdelen mooi schoon. De onderdelen gaan in diverse mandjes. Nooit de lichte, tere dingen bij de zwaardere delen leggen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.

Allereerst de balans even proberen of die vrij draait. Als dat zo is, dan hoef je je daar later niet veel zorgen over te maken. Je moet eigenlijk een uurwerk als een aantal aparte componenten zien nl de opwindveer die voor de kracht moet zorgen, de tandwielentrein die soepel moet draaien en de balans die het aflopen van de veer moet reguleren.

De balans was goed en de veer is gecontroleerd en voorzien van een klein drupje olie. Nu is de tandwielentrein aan de beurt.Voorzichtig de brug monteren en kijken of de asjes soepel draaien.Als je wat veerkracht op de tandwielen zet en de asjes beginnen te draaien en ze draaien aan het eind weer terug dan weet je dat het goed zit.

Het ankertje monteren vind ik altijd een erg tricky klusje. Ook omdat ik geen vaste hand heb en dit is het dunste asje van het hele uurwerk. Maar na een kwartiertje stoeien zit ie eindelijk. Even een paar slagen opwinden en kijken of het ankertje vlot heen en weer geduwd wordt.

Dan de balans er in en…it’s alive.

Dan keren we het uurwerk om en gaan we het opwindmechanisme monteren. Hier zit een listig springveertje om de “yoke” onder spanning te houden.

De minuutpijp, uurrad en datum wiel wordt gemonteerd.

Dan de datumring met afdekplaat en weer een springveertje .

De wijzerplaat met wijzers en sub secondewijzer kunnen nu gemonteerd worden.

En het uurwerk in het horloge gemonteerd. Het uurwerk is afgeregeld op de timegrapher op + 8 sec/ dag, maar dat kan in de loop der tijd na het inlopen nog wel wat veranderen. Helaas is bij dit uurwerk niet op een eenvoudige manier de beat-error in te stellen en die is met 4,2 ms dan ook wat aan de hoge kant.

Nu maar eens een tijdje dragen en later nog eens kijken hoe het uurwerk loopt.
Leuk om te doen en zeker als het resultaat goed is :smile:
Bedankt voor het kijken

61 likes

Leuke post, dank voor het delen! Lijkt me ontzettend mooi om zelf te kunnen, helaas niet genoeg tijd om me er te veel in te verdiepen…

1 like

Bedankt voor het delen en erg mooi om te zien
En echt super dat je het gewoon zelf kan doen.

Heb zelf een Ancre met het zelfde uurwerkje, weet ik gelijk hoe die er van binnen uitziet haha!

4 likes

Leuk verslag! Goed bezig in ieder geval!

1 like

Leuk project, dank voor het delen.
Vaste pionhouder, geen feest inderdaad. Als de beat error te bont is probeer ik die wel te corrigeren maar dat is geen fijn klusje; veel risico op verbuigen van de spiraalveer; ben ik nog niet echt goed in. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ik ben een grote fan van deze subduikertjes, deze is heel goed in ere hersteld en ziet er ook nog eens fantastisch uit!
Dikke duim, en veel draagplezier! :+1:

2 likes

Heel mooi verslag :thumbsup: bedankt voor het delen. Veel draagplezier .

1 like

Goed bezig :+1::+1:

1 like

Leuk horloge hoor :slight_smile:

Een klok en klepelvraag:
Kun je de beat error dan alleen reduceren door de veer op de balans te “roteren” zoals hier:

Inderdaad; als je de pitonhouder (waar het eind van de veer in vast zit) niet kunt verstellen kun je de beat error alleen corrigeren door de veer ten opzichte van het balanswiel te verdraaien.

2 likes

Dan is het me arbeidsintensief als je tot een goed resultaat wilt komen lijkt me.
Komt deze “handicap” veel voor? Het lijkt me een concessie in het ontwerp wat het niveau van het kaliber nogal omlaag haalt, terwijl je er niet veel geld mee bespaart. Terwijl de rest er niet ultra cheap uitziet.

Is inderdaad heel arbeidsintensief. Alle oudere uurwerken hebben dit, volgens mij is de verstelbare pitonhouder in de jaren zestig in zwang gekomen omdat er toen apparatuur beschikbaar kwam waarmee de beat error te meten was. Ik vermoed dat afstellen voor die tijd gedaan werd door de hoek te meten tussen impulse pin en piton of iets dergelijks. :thinking:

1 like

Gaaf verslag hoor. Bedankt voor het delen! :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Beste Scudo, ik bedank u voor de duidelijke uitleg en fofo,s. Zo kan ik ook met een gerust hart zo’n gelijk uurwerk schoonmaken en trachten te monteren. Groet Jobo71

1 like

Leuk om te lezen. En een erg mooi horloge :ok_hand:

1 like

Mooie foto’s om als naslagwerkje te gebruiken!

Vraag me niet hoe ik eraan kom maar toevallig heb ik net zo’n uurwerkje in een la liggen. Deze met een beat error van >10 ms dus die blijft voorlopig waar ie is. Tot ik ooit de moed verzamel en het geduld kan opbrengen om te gaan priegelen met hairsprings en zo, dat filmpje kwam ik vandeweek ook tegen…
(Ben al blij dat ik met de recente clinic een standaard werkje in en uit elkaar heb gekregen zonder donor-onderdelen te moeten sprokkelen :wink: ).

Verder heb ik geen kast of zo om 'm in te zetten, laat staan wijzerplaat en wijzers.