Onlangs kreeg ik dit zakhorloge in mijn handen gedrukt. Ik kon er niet zoveel over vinden op internet ( lees niets), maar ik ben wel benieuwd wat ik hier in mijn handen heb.
Op de wijzerplaat staat Reaves. De wijzerplaat is mooi afgewerkt en er zit voor zover ik kan zien zelfs een datum op( zie de uitsparing net boven de 6).
Het zakhorloge is opgebouwd uit modules die ervoor lijken te zijn om het uurwerk te beschermen. De buitenkant lijkt gemaakt van een schubachtig materiaal. Wanneer je de buitenste kast opent zie je een andere kast. Deze kast lijkt gemaakt te zijn van zilver en is mooi bewerkt. Als je de zilveren kast opent kom je bij het daadwerkelijke zakhorloge. Deze is relatief simpel afgewerkt op het deksel, maar de wijzerplaat is wel mooi bewerkt. Bij elke kast zitten kussentjes aan de binnenkant om het zakhorloge te beschermen. (hoort er boven de wijzer een andere wijzer te zitten en is deze dus afgebroken? Of houdt deze de wijzer alleen maar vast?) Ik weet niet van welk materiaal het ‘glas’ is gemaakt. Maar gezien de vorm verwacht ik niet dat het echt glas is.
Zie foto’s:
Doormiddel van het naar voren halen van een palletje onder de 6 op de wijzerplaat kun je het uurwerk zichtbaar maken. Op het uurwerk staat alleen J.A. Sherwood London. Google levert niets op.
Mijn inziens is het uurwerk erg mooi afgewerkt. Bij het zakhorloge zitten ook 3 sleuteltjes. Deze lijken gebruikt te kunnen worden om het uurwerk op te winden.
Wat mij opvalt is dat er een rond plaatje met cijfers aan de achterkant van het uurwerk zit. Waar zou dit voor kunnen dienen? Zie foto’s:
Mooie klok.
Dit lijkt me een hele oude uit de jaren 1700 , die waren van huis uit voorzien van een enkele wijzer.
De buitenkant van de buitenkast is vaak voorzien van schildpad leer en volgens mij is met het schijfje met de cijfers het uurwerk af te regelen.
Leuk om te horen! Is t iets speciaals? Ken je het merk? Het gebruik van schildpadden leer is wel echt iets wat ik nog nooit heb gehoord! Het ziet er erg mooi uit.
Het ‘schildpadleer’ lijkt mij eerder roggenhuid. Werd wel vaker gebruikt in de 18e en 19e eeuw voor dit soort toepassingen. Waar is @koen als je 'm nodig hebt? Kom er maar in Koen!
En verder: heeel voorzichtig mee zijn! Niet aan prutsen als je niet precies weet wat je doet. Mooi en bijzonder zeer oud stuk. De moeite waard om uit te pluizen wat het verhaal achter dit horloge is. Herkomst, geschiedenis etc. Veel plezier er mee en succes.
Beetje jaloers wel…
@diashock het is zoals @Lexaf al zei roggenhuid maar je was op een goede spoor aangezien de schildpad schil, ook gebruikt werd voor een en zelfde doel
Hier twee voorbeelden
Groeten Iwan:motorcycle:
Het ligt al jaren in een kast, het hangt daar aan een haakje. Maar kan me niet voorstellen dat het daarbij hoort. Verder weet ik er niets vanaf, helaas…
Er staan ergens op internet lijsten met namen van honderden Engelse horlogemakers die zakhorloges hebben gemaakt.
De lijsten zijn nog lang niet compleet en er staat vaak niet meer dan een naam, adres en jaartal.
Nee, dat zijn volgens mij de kastmakers, die merkjes vind je in de zilveren kast, vaak is bij Engelse horloges wel het bouwjaar te achterhalen via het zilvermerk.
James Sherwood (son of James Sherwood and Lettice Hill) was born June 16, 1825 in Prescot, Lancashire, England, and died January 05, 1885 in Murray, UT.He married Ellen Roscoe Ashcroft on March 06, 1848 in St. Helen’s, Prescot, Lancaster, England, daughter of James Ashcroft and Mary Roscow.
Notes for James Sherwood:
He
was christened in Prescot, Lancashire, England, 24 Jul 1825.(85)
Conflicting evidence states that James was born in Prescot, Lancashire,
England, 15 Jun 1827.(86) James immigrated, 22 Oct 1881. Destination:
destination unknown.(87) He was trained as a filecutter. In Brian
Loomes’ book, Lancashire Clocks and Clockmakers, he writes that files
were highly specialized tools in the clock- and watch-making industry in
Lancashire.