Reaves pocket watch ( J.A Sherwood London) Wie kan er meer over vertellen?

dees?

https://www.silvermakersmarks.co.uk/Makers/London-JR-JU.html

1 like

Nee, dat zijn volgens mij de kastmakers, die merkjes vind je in de zilveren kast, vaak is bij Engelse horloges wel het bouwjaar te achterhalen via het zilvermerk.

1 like

http://www.genealogy.com/ftm/f/o/w/Susan-Fowler/WEBSITE-0001/UHP-0160.html

James Sherwood (son of James Sherwood and Lettice Hill) was born June 16, 1825 in Prescot, Lancashire, England, and died January 05, 1885 in Murray, UT.He married Ellen Roscoe Ashcroft on March 06, 1848 in St. Helen’s, Prescot, Lancaster, England, daughter of James Ashcroft and Mary Roscow.
Notes for James Sherwood:
He
was christened in Prescot, Lancashire, England, 24 Jul 1825.(85)
Conflicting evidence states that James was born in Prescot, Lancashire,
England, 15 Jun 1827.(86) James immigrated, 22 Oct 1881. Destination:
destination unknown.(87) He was trained as a filecutter. In Brian
Loomes’ book, Lancashire Clocks and Clockmakers, he writes that files
were highly specialized tools in the clock- and watch-making industry in
Lancashire.

2 likes

Ik denk dat dit een andere Sherwood is want het horloge lijkt me 100 jaar ouder te zijn. :rolling_eyes:

1 like

zo’n idee had ik ook, maar misschien een nakomeling van hem?

Zou kunnen, ik weet nog wel dat bepaalde achternamen vaak in de lijsten opdoken.

1 like

Oké, dus ik moet even daar achteraan?

Ja, met goede foto’s van de zilvermerken is vaak meer te achterhalen.

1 like

Horloge hebben is een, maar gegevens verzamelen :nerd::spy: is een lol op zich :thinking::pray::tired_face::sleeping: en dan :tada::hugging: heb je het gevonden :wink:

1 like

Vanavond zal ik er even voor gaan zitten en reageren!

4 likes

Dat klinkt veelbelovend…!

1 like

Dit is wel een hele fraaie.

1 like

Hallo,

Dit is een bijzonder horloge. De maker laat ik even voor wat het is, daar is al een en ander over geschreven.
Het horloge is gebouwd in Engeland, afgaande op de stijl zou ik zeggen rond 1760-1775. Het betreft een zogenaamde ‘triple pair case’, een horloge met drie kasten om het uurwerk te beschermen (en status uit te stralen, wen dergelijk horloge was vooral een statussymbool). De middelste kast is gedreven, oftewel de kast heeft uitgehamerde motieven. De buitenste kast is inderdaad bekleed meer roggenleer.

De wijzerplaat is een zgn champleve plaat, oftewel dr meeste delen zijn weggestoken in het zilver, behalve de lijntjes. Ongelofelijk tijdsrovend om te maken en echt vakwerk! Er mist inderdaad een wijzer, namelijk de minutenwijzer. Dergelijke horloges hadden nooit een secondewijzer, daar waren ze te onnauwkeurig vooor.
Maan de hand van de keurmerkjes zou ik nog wat meer kunen vertellen, zoals het exacte bouwjaar en waaar het horloge is gekeurd.

Met vriendelijke groet,
Koen

4 likes

Wow Koen, wat een fantastische uitleg! Ik ga morgen even foto’s proberen te maken van het keurmerk. Leuk om te horen dat het om een wat specialer zakhorloge gaat. Je hoort van me en nogmaals bedankt voor de uitleg.

Ter aanvulling misschien leuk om te weten. Dit horloge is indertijd gemaakt voor de Hollandse markt. Er werden in die tijd veel horloges uit Engeland geimporteerd want de engelsen hadden een goede reputatie op horloge gebied.
Dit kun je zien aan de balans kloof. Deze is bevestigd met twee pootjes. Dit is een zg Hollandse kloof die in Nederland gebruikelijk was.
Een Engelse kloof heeft 1 bevestigings voet.

Ko

3 likes

Ik zie dat de ketting er nog op ligt en het ziet er afgezien van de afgebroken wijzer nog vrij strak uit. Wat ik mij afvraag, heb je al getest of het horloge nog loopt?

Dat durf ik niet. Kennen jullie een goede horlogemaker waar ik naar toe kan?

Ja, @koen

Er zijn niet zoveel mensen die een Fusée uurwerk kunnen (en willen) servicen…

2 likes

Beste,

Bij deze een aanvulling. De zilvermerkjes heb ik zo duidelijk mogelijk op de foto proberen te zetten. Ik heb ook zo goed mogelijk proberen uit te zoeken door wie de kast is gemaakt. Deze WL leek het meest op wat er in de kast staat.
Bron: https://www.silvermakersmarks.co.uk/Makers/London-JR-JU.html

Naast dat er WL staat zijn er ook nog 3 andere tekens; een boven, een rechts en een links van WL. Hier heb ik nog niets over kunnen vinden.

Daarnaast zag ik in de kast nog drie streepjes staan. Betekend dit dat het uurwerk drie keer geserviced is?

Bedankt voor de hulp!

Boven WL: Lopende leeuw. Dit is het zilvermerk voor Engels zilver.
Links van WL: Kantoormerk, in dit geval Londen. Waar het zilver gekeurd is op het juiste gehalte. De drie krassen kunnen daar van zijn. Er werd een beetje zilver weggenomen om te testen.
Rechts van WL: Jaarletter van het jaar waarin het gekeurd is. In dit geval de O van 1809. Klopt perfect met het kastmakers merk W.L

Ko

5 likes