Recensie: Ginault Ocean Rover 181270GSLN

:grinning:Yes, daar is de Ocean Rover.
Een kleine tien dagen na bestelling: yes, daar is ‘ie. De Ginault Ocean Rover 181270GSLN wordt netjes afgeleverd. Een horloge waar al behoorlijk veel over geschreven is (zie bijv. de forumposts op WatchUseek en natuurlijk YouTube). Daarom beperk ik me in deze review tot persoonlijke indrukken.

De Ocean Rover van Ginault
Dit horloge is een hommage aan de Submariner van Rolex. Daar zijn er meerdere van, variërend van een Invicta die je voor 8 tientjes bij iBood kunt bestellen, tot duurdere modellen. De Ginault kost na korting zo’n 850 euro. Geen kattenpis.
Op de site van Ginault valt veel te lezen over de aanpak van de horlogemaker die sinds 2010 bestaat. Naar aanleiding van kritische vragen van consumenten, heeft het bedrijf uitgebreide informatie over het horloge geplaatst: herkomst van het uurwerk, materialen, et cetera. Toch blijft het opmerkelijk dat er geen adres op de website val te vinden. Of een bio van de mensen achter het merk.

Waarom de Ocean Rover?
Een persoonlijke keuze uiteraard. Na enkele jaren een Rolex Submariner Date te hebben gedragen, voelde dat niet meer comfortabel in mijn werk- en persoonlijke omgeving. Daarnaast was het – met opgroeiende kinderen en het nodige kluswerk in huis – ook geen praktisch horloge meer. Exit dus de Rolex Submariner. Omdat ik gewend was aan de wijzerplaat en het gewicht, een Invicta gekocht. Kwalitatief valt die uiteraard in het niet bij Rolex. Dat bleek ook wel toen hij er na twee jaar mee op hield. Het bandje had ik toen al twee keer vervangen.

De Ocean Rover is voor mij de ideale middenweg: voelt en draagt als een Rolex maar geen dikke tranen als er een krasje op het glas komt of iets dergelijks. Verder trok mij aan:

• Geen cyclops op de date. Totale smaakkwestie, maar ik vond de cyclops onhandig en protserig. Overigens maakt Ginault inmiddels wel Ocean Rovers met een cyclops.
  • Duidelijke® wijzers
  • Een rode secondewijzer die mooi contrasteert met de zwarte plaat.

De band is kwalitatief vergelijkbaar met Rolex. Althans, ik merk of zie geen verschil. Hooguit was de sluiting van Rolex iets soepeler. Ook de zwarte ring draait makkelijk. Wel lijkt de ring iets minder te glanzen dan die van Rolex.

Ben ik tevreden?
Ja, de kwaliteit is goed en de prijs is aanvaardbaar. Dat laatste zeg ik bewust: afgelopen maanden heeft Ginault de prijzen langzaam laten stijgen. Begrijpelijk gezien de bouwkwaliteit, maar het horloge is pas kort op de markt en moet zich nog bewijzen op de lange termijn. Wel zijn de eerste YouTube filmpjes van mensen die de Rover een jaar hebben gedragen, ronduit positief.
Doorslag voor mij gaf het uiterlijk: de wijzerplaat is echt heel erg mooi.

N.B. Komende periode zal ik af en toe een update plaatsen.

21 likes

Top kwaliteit, echt waar voor je geld! Gefeliciteerd met je aankoop :slight_smile:

1 like

Top aankoop heb hem zelf ook 3x gehad dus veel draagplezier :+1:t2:

3 likes

Is dat zo? :wink:

1 like

Yep :see_no_evil:

1 like

Mijn beste,

Een glansrijke verworvenheid!!
Chapeau!!
Mooi verwoord en in beeld gebracht!!
Ik wens je er een glorieuze tijd mee. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ehh? Waarom dat ja/nee?

1 like

Altijd maar dat geflipper en dan zie je hem weer voorbij komen en denk je toch wel een top horloge voor relatief weinig geld :grimacing:

2 likes

Is dat van die review-korting?

1 like

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en veel draagplezier gewenst.:+1:

Sluit me helemaal bij je aan, Luuk. Slechts 2x gehad, naast mijn SubC, ik droeg ze beiden even graag

3 likes

De man die de ginault maakt is dezelfde man die TC replica’s maakten.

Die geldt feitelijk niet meer. Hij heeft me een uitgebreide mail gestuurd: hij bouwt het af. Toen ik hem bestelde, was de korting op de site 23%. Inmiddels is dat 22%.

2 likes

Thx :grinning:

Mooie review! Is hij veel hoger dan een Sub? Alvast veel draaggenot.

Hij ontkent dat ten stelligste. Dat is geen bewijs van het tegendeel, maar behalve gelijkenissen tussen de horloges, zijn er geen aanwijzingen dat Ginault die replica’s maakte. Lees maar eens op zijn site wat hij erover zegt. Nogmaals: ik durf niet te beweren dat het niet zo is.

Hmm. De prijzen gaan de hoogte in én de korting wordt steeds lager. :thinking:

Ben ook in de markt voor een Ginault, maar vind het jammer dat je als merk zo plots te werk moet gaan.

Laat ik een paar citaten uit een e-mail die de eigenaar mij stuurde drie weken geleden, hier aanhalen:

Some folks think we copied Invicta’s strategy purposely setting our MSRP high while the watch is really just worth the (ridiculously) discounted price and we still profit. But I can assure you that is NOT the case. The Ocean Rover really does cost more than $800 to make. Most business would need to make at least double in order to maintain operation. Due to the nature of the Ocean Rover being a homage, however high quality it may be, if we follow the markup strategy it would put the Ocean Rover well over the $1,500 retail line which would be too prohibiting. In the end, we opted for a lesser margin to set the MSRP.

En:

As you may have noticed, we have been slowly decreasing the discount percentage over the past months. We will continue to decrease the discount until we reach back to our normal retail price. After that, we will most likely just be doing 20%-25% discount during holiday and sales season as what you are seeing right now on our site

Als je kijkt naar de website, is het duidelijk: iedere twee weken gaat er een procent korting af.

1 like

Kan ik niet 1 op 1 vergelijken omdat ik de Rolex Sub niet meer heb. Niet noemenswaardig in ieder geval.

1 like

Is het nou nog vroeg of ben ik gek (retorische vraag)?

En je hebt er 850 voor betaald? Lijkt me een beetje onzin dan.

1 like