Op verzoek van Paul K. een aparte post over deze Seiko Bullhead die onlangs hier is gearriveerd.
Ik wilde er ooit nog wel eens eentje kopen, maar dan liefst in het Zwart met blauw. Deze kleur is wel erg retro, maar per toeval liep ik er tegenaan. Ze schijnen er ook in een zwart rode versie te zijn, maar niemand heeft die ooit gezien. Wellicht familie van Yeti of Nessie ?
Het is een Seiko 6138-0040.
“Bullhead” is zijn bijnaam, door de stand van de chronopushers tov het horloge. Eigenlijk is het niet meer als een 90 graden gedraaid uurwerk in de (aangepaste) kast met aangepaste wijzerplaat en dag/datum schijven.
Citizen heeft ook “Bullheads”. Meestal worden die “Mickey Mouse” genoemd. Ze zijn ook een stukje kleiner, misschien vandaar.
Zelfs Omega heeft “Bullheads” gehad, de “Drivers Chronograph” in 2 versies met ook nog een kroon op 6 uur om de binnenring te draaien.
Deze dateert van November 1976 en hoopt dus binnenkort zijn verjaardag te vieren.
De 6138 is de opvolger van de 6139 chronograaf, logisch toch ? De 6139 had een 30 minutentotalisator, de 6138 gaat tot 12 uur. Zowel de 6139 als de 6138 kun je in vele verschillende kleuren en uitvoeringen tegenkomen.
Een 6139:
Het had niet veel gescheeld of deze was verkocht…ik twijfelde…waarschijnlijk een onderbuikvoorgevoel.
Deze werd aangeboden als niet lopend: Dat blijft altijd een gok, toch maar de gok gewaagd. De verkoper had me op verzoek een paar foto’s van het uurwerk gestuurd. Dat zag niet verkeerd uit.
Na aankomst van zoiets kan mijn vrouw al het gehele ritueel van te voren:
Verpakking open, uitpakken, kijken voor, kijken achter, schudden, kroon draaien, kroon trekken, pushers duwen, band voelen en dan de deksel eraf:
Gelukkig zag dat er goed uit, geen roest of waterschade. Maar hij liep niet.
Ik heb eens heel voorzichtig tegen de balans geduwd met een tandenstokertje, draaide maar stond abrupt stil. De balans heb ik er voorzichtig uitgehaald en daarna even met de tandenstoker tegen het anker geduwd. Die bewoog niet ! Nou kun je wel doorduwen maar dan doet ie het nooit meer.
Om aan de schroefjes van het anker te komen moet het opwindmechanisme eraf. Ik wilde “effe snel” kijken maar als ik bezig ben, kan ik nooit meer ophouden :D:D
Toen ik ankertje eruit pakte, begon de veer af te lopen. Het ankertje zat vast in de ankerbrug. Schoonmaken, Olieën, monteren…en hij gaat. Meteen nog even wat draaipuntjes gesmeerd en de nulinstelling van de minuten teller afgesteld. Alles werkt muv een klein puntje.
Het mag ook wel eens een keertje meezitten…toch ?
Op de onderste foto van het uurwerk is aan de balans te zien dat ie loopt.
Ik had mijn twijfels over de originaliteit van het horloge met name door de rode secondewijzer en de volledig witte uren en minutenwijzer.
Deze Speedtimer is alleen voor de japanse markt (6138-0040) bestemd geweest en bij de speedtimer versies horen deze wijzer, gelukkig bevestigd door andere Seiko Malloten :D:D
De buitenlandse versies (6138-0049) hadden ‘Chronograph Automatic’ onder Seiko staan en dus ook een gele seconden wijzer en “gevulde / normale” wijzers.
Verder hebben de “Speedtimers” nog een zgn Kanji-date wheel, ofwel een japanse dagaanduiding.
De band van deze is wel origineel Seiko maar waarschijnlijk niet van dit type. Nou waren de stalen banden destijds niet van die kwaliteit zoals we die nu kennen van oa de Monster. Dus doorslijten en breuk komt bij oude banden nogal eens voor.
Deze Seiko is groot en zwaar!! 44 mm breed, 50 mm lang en 16 mm hoog, daarbij schuin aflopend. De band geeft zo goed als geen steun aan het klokje.
Het horloge ziet er niet verkeerd uit, heeft natuurlijk wel wat gebruikssporen maar niet overmatig. Daar ga ik niet veel meer aan doen, hij hoeft niet NOS te worden. Originaliteit stel ik ook wel op prijs.
Ik heb nog een klein probleempje: De datum verloopt niet naar de volgende bij 24.00 uur. Niet later, maar helemaal niet. Wanneer ik de snelverstelling gebruik, verloopt de datum wel. Als ik een wat meer tijd heb gaan we daar eens naar kijken evenals het vervangen van de pakkingen aan pushers en kroon. Ik vermoed dat die niet meer zo toppie zijn…na bijna 30 jaar.
Tsja…en de prijs…een heel stuk minder als een nieuwe SKX 007…
Het mag ook wel een keertje meezitten, toch ?