Ik zag zojuist een bijzonder leuk filmpje van Amsterdam Vintage Watches over de horloges van Robert Lewandowski van Bayern München. Hij bezit vele horloges van Patek Philippe en Audemars Piguet. De Aquanaut, Nautilus en Royal Oak passeren in diverse uitvoeringen de revue. Opvallend is wel dat Rolex bij Lewandowski ontbreekt. Maar toch zijn de stalen sportmodellen van deze merken het meest gehyped. Ik vraag mij oprecht af wat het recept voor deze hype precies is. Ik ben er nog steeds niet achter gekomen. Gaat het puur om het prestige van deze merken of gaat het om de historie en ook afwerking bij deze merken?Verder vraag ik mij ook af waarom andere oude Zwitserse merken als Vacheron Constantin, maar ook Jeager-leCoultre niet in de hypemodus komen. En buiten deze merken heb je ook nog FP Journe, Moser en Cie, Piaget, die als kleine merken ook op Champions League niveau opereren. Wie het weet mag het zeggen.
Ik meld mij af voor vanavond en ga alvast aan het bier.
Ik doe met je mee. Echter ik pak een ardbeg goed?
Topic nr ik hou t niet meer bij de afgelopen twee weken over ongeveer t zelfde…
Volgens mij is het een combinatie:
-gedragen door (semi)bekende personen
Media-aandacht voor deze diguren en hun lifestyle
-soort van ‘toevallige’ ophef/nieuws over horloges zoals pas over die rapper in Dubai
-het min of meer €€ bereikbaar zijn voor de massa
-een soort van niet te verkrijgen/wachtlijst, waarbij denk ik Rolex nu wel n beetje de goodwill verspeelt
-herkenbaar uiterlijk, dus een OP in lichtblauw kont al n beetje in de buurt van een platina daydate van 50k
Bij andere merken speelt dat niet, alleen wij horlogegekken kwijlen bij n pp of vc of jlc.
Eh, PP doet aardig mee met de hype. Zozeer zelfs dat Stern riep dat hij die productie van stalen sportmodellen maar eens een halt ging toeroepen omdat hij z’n eigen merk geen vulgaire bende wilde zien worden.
Je verzint het niet.
Overigens kwijl ik niet zo hard van top end horloges. Ik heb meer lol van een Yema pilootje van 500 ballen dan van een setje grand seiko’s en een Nomos, dus ik vrees dat ik zo’n lullige “graag wat van die lage- tot middensegment van het betaalbare spectrum” klant ben die het geinig vind om in Traska’s, Smiths, Archimedes, Seiko’s en de incidentele Gylcine te grossieren.
Zo heb ik dit weer een beetje op de radar gekregen:
De Junghans Form A Titan dunkel met arabische Ziffern. Voor 1000 ballen heb je Junghans’ eerste bauhaus horloge met 100m WR titanium kast en saffier, en nog steeds maar 9mm dik.
Ik word daar warmer van dan van alle JLC’s op de wereld.