Reclame. Marketing. Historie. En horloges

Mooie folders. De marketiers doen hun uiterste best
Een goed lopend model wordt meerdere keren uitgebracht als een limited.
De Omega seamaster met 007 in de hoofdrol

De omega speedmaster als de moonwatch.
Tag Heuer en Max Verstappen
Etc. Etc.

In hoeverre heeft reclame, historie en marketing invloed gehad op jullie keuze om een horloge te kopen.

Zelf heb ik de moonwatch aangeschaft uit oogpunt van historie. En ook wel de seamaster uit de Bond 007 films.

Graag dan een foto van het horloge en argumentatie

5 likes

Ik heb een Seiko Sarb, daar heb ik nog nooit enige marketing en dergelijk van gezien.
Behalve hier natuurlijk :slight_smile:

2 likes

Alleen dit. Zo is de interesse voor de Datejust ontstaan.

2 likes

Tuurlijk heeft marketing mij deels overtuigd om een nieuwe Speedmaster Professional te kopen, met de mooie nieuwe doos en alle extra spulletjes die je erbij krijgt. Echter heb ik besloten om hem toch te verkopen na 2 jaar omdat ik het liefst een vintage pre-moon Speedmaster wil. Verder ben ik nooit beinvloed door marketing van Rolex of Tudor om een GMT-Master II of Black Bay Fifty Eight te kopen. Die horloges vind ik simpelweg gewoon fantastische ongeacht de marketing. Ooit komt die pre-moon er wel als ik de perfecte heb gevonden.

2 likes

Marketing heeft mij enkel in die zin beïnvloed dat ik de ontstaansgeschiedenis van Rolex in het algemeen ben gaan bekijken. Het verhaal van ene Hans Wilsdorf sprak mij zo aan dat ik het merk dat voordien niet echt mijn interesse trok ben gaan waarderen en naar waarde schatten. Gezien ik een lover ben van de sportievere modellen, m.n. de professionele reeksen, heb ik daar wel mijn gading gevonden. Geen “bling bling” , maar op staal, zo heb ik ze het liefst. En een horloge met een verhaal, dit is voor mij ook belangrijk. Die zijn er bij het kroontjesmerk voldoende aanwezig.
Ook steeds al een sterke fan van Breitling geweest. Daar ook trekken de professionele modellen mijn bijzondere aandacht.
Maar ik ben ervan overtuigd dat marketing ook een belangrijke factor is binnen een bepaald merk.

1 like

Natuurlijk is het verhaal achter een model leuke wetenschap, maar gaat voor mij nooit de trekker overhalen.
Looks in combinatie met de techniek is voor mij veel belangrijker.

En tenslotte speelt ook de prijs een belangrijke rol: staat het nog een beetje in verhouding tot wat je krijgt.

1 like

Ik ben bang dat marketing er bij mij (mede) voor gezorgd heeft dat ik een Breitling gekocht heb. Status is een ballon die de afdeling marketing graag voorziet van extra lucht om de zaak (nog verder) op te blazen… We trappen er allemaal in…

1 like

Ik heb ook een breitling gekocht. En daar toch wel spijt van achteraf. Maar we trappen er vaak in

Tja. Toch wel ergens beĂŻnvloed.

Kan me in elk geval herinneren dat ik deze advertentie tegenkwam en onder de indruk was…

Oh en die staat in de snoecks 1994… snap eigenlijk niet dat ik nou net van die horloges onder de indruk was… :stuck_out_tongue_winking_eye: :beers:

1 like

Oh en deze scène uit de Vanilla Sky…
vooral die vouwsluiting deed het. :beers:

imageimage

1 like

Het hele beeld en gevoel wat wij bij een merk hebben is geschapen door slimme marketeers… Wij willen er meer geld voor neerleggen dan het product waard is, dus het werkt… :stuck_out_tongue_winking_eye:
Als je ontkent daar gevoelig voor te zijn weet je dat je veel te veel betaald en dus belazerd wordt :rofl:

1 like

Ja zo is het wel. Als je ziet hoeveel korting er mogelijk is

Heb ik nooit geweten. In verleden teveel betaald. Dat is nu over :sunglasses:

En dat is alleen wat de handelaar er aan verdient…

PS hoeft niet altijd… soms verkopen ze met verlies om een winkeldochter kwijt te zijn.

De meeste marges liggen bij de fabrikant…

Marketing doet me eigenlijk maar weinig. Ik laat me alleen maar opfokken door de forumleden :sunglasses:

2 likes

W.o. sommige handelaren…:wink::grinning:

1 like

Onbewuste invloed, ongetwijfeld. Bewust? Daar ben ik me niet bewust van… :wink:

Historie hoort niet in dit rijtje thuis. Dat is niet echt marketing/reclame. Qua historie: een Laco B-uhr IPV een Tissell of air blues want 1 vd 5. Een Glycine Airman want tof. Twee Stowa Antea’s want betaalbaar Bauhaus itt Lange, en Nomos heeft niet de historie.

Qua marketing en reclame doe ik maar aan 1 ding: een goede korting :wink:

Met die moonwatch is er zeker wel sprake van historie
En dat wordt door de marketing afdeling best uitgebuit

1 like

Even zien.


Als je de Urban Gentry als marketing ziet is deze Squale het resultaat van TGV’s gereutel. Als beginnende hobbyist vond ik zijn video’s in 2015 erg leuk. Nu minder. Ook met name omdat hij flowers van de Yancey boys niet meer als tune gebruikt.

Toch ook wel een dingetje waar TGV een invloed op heeft gehad… Voor ik de Squale kocht was daar een Seiko 5je, en kwam ik bij Amazon de SARB033 tegen. Ik kwam bij TGV terecht omdat die een hartstikke toffe review van de SARB had.

Maar goed. Na wat omzwervingen kwam ik via een Stargate die ik niet meer heb en de SKX171 die @anon50762135EV te koop heeft staan bij die Squale uit. Ik dacht dat ik met een “serieus horloge” wel even klaar was.

Toch viel m’n oog op een Hamilton Navy Pioneer. Dit kwam niet door marketing, maar meer omdat ik toevallig een artikel over nautische klokken zag en zelf wat ging rommelen. Rommelen is altijd fout. :slight_smile:


Geen marketing dus.

Nou, toen was het hek een beetje van de dam. Ik moest een vlieger hebben. Wederom geen marketing of verhaal, maar gewoon “noem een horlogetype wat ik nog tekort kom”. Via de Ventus Caspian en de Hamilton 46mm (!) pilot terecht gekomen bij Stowa. Niet omwille van verhalen, maar omdat ze in mijn optiek de grootste bang for buck hadden.

Inussen ook nog deze allemaal aangeschaft:


Geen verhaal of marketing. Hij was groen.


Als je de een hebt moet je de ander hebben.


Voor deze bestaat geen eens “marketing”. :slight_smile:


Beste technische specs voor het geld. Geen marketing, maar toevallig zien liggen en daarna de specificaties vergeleken met onder andere Tissot’s T-touch. :slight_smile:


Deze heb ik ooit bij Harrod’s gekocht voor 180 pond omdat ik 'm geinig vond en de Noorse dame die ik toentertijd aan het doen was hem stoer vond. Is dat marketing?


@anon50762135EV met z’n grote bakkes. Eerst straf dat ding pluggen onder het genot van een pilsje, dan roepen dat het een blijvertje is en nadat ik 'm bestel toch flipperen. Ik denk niet dat ie door Glycine betaald wordt, anders was dat een pure marketing aankoop.


Ik moest me kapot zoeken naar iets van informatie over Mühle. Deze mannen doen ook niet echt aan “marketing” of “storytelling”.


Deze heb ik gekocht ondanks de licht absurdistische reclamefolder die ze uitbrachten. Iets met een beach en een totaal belachelijke tekst. Heh.


Deze, net als mijn 171, kocht ik omdat ik er één in de doos wil hebben. Punt. Nooit reclame van gezien.


Dit was stom toeval. Ik wilde geen quartz. En al zeker niet op dat moment, omdat ik er het geld niet voor had. Maar ook hier worden geen verhalen verteld of marketing boodschappen gepubliceerd. GS heeft een notoir slechte website in het Japans en het Duits, maar in Nederland? Jezus zeg. Zo slecht.

Nee dus. Sterker nog, bij Seiko, Mühle Glashütte, Archimede en Stowa zijn de renders zo slecht dat ik m’n hart wel eens vasthield. :slight_smile:

Integendeel… De Max Verstappen versie van horloges laat Tag Heuer in mijn ogen afdalen tot tweederangs kermis-attraktie. Zeker ook omdat ik Verstappen een rare kwezel vind, en sowieso niks met sporters heb.

Waarom nou nooit eens een Einstein of zo als “brand ambassador”? Waarom altijd van die leeghoofdige stommelingen die er toevallig goed uitzien of hard kunnen lopen/trappen/rijden/slaan/zwemmen?

4 likes

Haha…prachtig verhaal! :+1:

1 like