Record Watch Co Geneve

Dag forumleden,
Ik stort me op een nieuwe hobby: oude zakhorloges. Wat een fijne techniek…
Recent kocht ik als groentje een Record Watch Co Geneve, een groot exemplaar (62mm).
De wijzers kan ik via de draaiknop draaien.
Het horloge opwinden lukt me niet (draaiknop zit niet vast, ik hoor een zacht getik).
De glazen plaat losklikken lukt.
De achterzijde openen lukt ook.
Hoe het deksel openen om het binnenwerk te zien?
Graag meer info over dit horloge (geen succes via Google).
Alvast bedankt voor jullie hulp.

2 likes

Pas op met het open maken van dit horloge. Op de wijzerplaat zit radium wat vroeger werd gebruikt in combinatie met verf dat reageerde op het radium.

Het is zeer radioactief en zeker niet ongevaarlijk zeker in zulke hoeveelheden als het een 62mm horloge is

2 likes

Dag Martijn, bedankt voor je waarschuwing.
Ik ben er ‘uiteraard’ al kort mee in aanraking geweest…
Heb jij meer info over de ouderdom,…?

1 like

Ergens uit de jaren 50 aangezien er radium is gebruikt

De deksel kan je openen door een mesje te zetten in een inkeping in de deksel

1 like

Wat hierboven staat zeker in acht nemen. Als hij klikt bij het opdraaien zal waarschijnlijk de veer in de veerton gebroken zijn. Is op te lossen maar dan moet je we de juiste spullen en kennis is huis hebben om dit te maken. Of natuurlijk uitbesteden aan een horlogemaker. Succes.

1 like

Jaren 50 pas? The ‘radium girls’ waren al voor 1920 aan het werk volgens mij in de horloge-industrie.

Aan de wijzerplaat te zien lijkt mij dat deze ook van rond die tijd is.

1 like

Ik denk later doordat het horloge via de kroon opgewonden dient te worden

1 like

Record had meen ik een link met Longines… ik ga eens googlen.

Horloge lijkt wel wat op de GSTP (Engelse militaire zakhorloges) uit eind jaren 30 begin jaren 40. Record was daar ook een leverancier van. Die hadden echter minder radium dan deze…Zou zeggen jaren 30. Reparatie kost waarschijnlijk meer dan het horloge oplevert.

Dat was al veel eerder zo, Opwinden via de kroon kwam al rond 1870-1880 in zwang. Alleen moest je dan in eerste instantie een knopje indrukken om de tijd te verzetten. Dat knopje verdween rond 1920, toen de “uittrekkroon” kwam.
Deze heeft zo te zien niet meer zo’n knopje dus hij is van later datum; ik schat zelf ergens jaren 30.

Plaatje van het uurwerk zou mogelijk nog wat meer aanknopingspunten geven.

2 likes

Het horloge heeft inderdaad enkel een ‘uittrekkroon’.
Ik heb het deksel van het binnenwerk opengemaakt (wat is dit mooi).
Er staat: PINNACLE WATCH Co JEWELS
Wanneer ik het horloge opwind draaien de 2 grote tandwielen (rechter kant).

2 likes

2 likes

Tof he, die mechanische uurwerken.
De twee grote tandwielen zijn het kroonrad en palrad. Onder het palrad zit de veerton, met daarin de veer die zorgt voor het vrijgeven van de energie die je genereert met het opdraaien ervan. Die is waarschijnlijk stuk als hij niet opwind maar de tandwielen wel fijn draaien.

Van daaruit gaat de radartrein in werking wat vervolgens je horloge laag tikken en de tijd laat weergeven.

Mooie vondst

1 like

Ik wilde je eigenlijk al taggen in het topic met de vraag :smiley:

1 like

een heel mooi uurwerk ! hierom ben ik zo weg van zakhorloges.

1 like

Ik baseer me overigens vooral op wat ik zie bij Tissot’s die ik online spot; goed mogelijk dat het bij andere merken wat vroeger of later was :blush:

1 like

Bedankt voor de tip.
Ik vond:
Tramelan-Dessus, Genf, La Chaux-de-Fonds, Les Pommerats, London; gegründet 1903; registriert am 17.2.1937

1 like

Bedankt ‘iedereen’ voor het delen van jullie kennis.
Ik heb alvast heel wat bijgeleerd.

1 like