Record WW2?

Op de afgelopen Rikketik heb ik een Record horloge gekocht. De verkoper vertelde me dat het een WW2 horloge was die werd gebruikt door de Engelsen. Even een Google plaatje

Nu kwam ik een website tegen waarop verteld werd dat deze horloges weer niet tijdens WW2 zijn gebruikt. Iemand die me iets meer over kan vertellen?

Er zijn twaalf merken geweest die voor het Britse Leger W.W.W horloges hebben geproduceerd. Record was er daar eentje van. De eerste van die horloges zijn eind 1945 geleverd, dus na de tweede wereldoorlog. Maar maak je geen zorgen, gezien de gemiddelde staat van deze wereld, zullen genoeg van deze horloges een militair conflict hebben meegemaakt (b.v. Britse interventie in Griekenland in 1946, Korea, koloniale schietpartijen her en der). Ellende genoeg.

1 like

Zoiets stond ook op de website. Had ik de Duitse verkoper wellicht verkeerd begrepen.
Maar was juist op zoek naar n horloge uit WW2…

Wel een heel mooi horloge!

Thx. Is wel n plaatje vh web, maar de mijne is ongeveer in dezelfde staat. Zelf heb ik m op de olive green NATO v m’n seagull 1963 zitten. Erg fraaie combi. Alleen de gesp vh bandje vind ik minder.

Gespen kun je makkelijk vervangen…picture please! :smile:

Deze uurwerken staan bekend als de “dirty dozen”, google dit eens en je zal er veel over vinden.
Ik vrees dat er ook flink wat namaak is.

Dat is een ding wat zeker is. Alles wat “military” is of genoemd kan worden, is veel vraag naar en wordt dus ook flink mee gerommeld. Vaak wijzerplaten die niet kloppen of een ander uurwerk, verkeerde wijzers, nummer van de caseback klopt niet met het nummer bij de lug enz. enz.

Daarom heb ik er nooit een gekocht. Te weinig expertise aan mijn kant. Ik denk wel dat je bij Record veilger bent dan bij Omega b.v.

Ik zou het wel aandurven. Als je een beetje snuffelt, kan je precies opzoeken waar je op moet letten inclusief de valkuilen. Compleet met scans van 100% originele horloges, wijzerplaten, wijzers, uurwerken enz.
“Mijn” probleem is dat iedereen over elkaar struikelt als er eens een goede wordt aangeboden. Prijzen zijn niet leuk meer.

Ik denk dat de record zelfs een stuk zeldzamer is dan de omega, en waarschijnlijk even onveilig.

Het klopt dat Omega er meer heeft geproduceerd dan Record dus in theorie zou een Record zeldzamer moeten zijn. Maar de merknamen Omega, Longines en misschien IWC zijn ook bij de niet WIS bekend. Ook verzamelaars duiken als eerste op de “grote” merken. Vandaar dat een originele Omega toch moeilijker te vinden is. Er wordt zo vaak met wijzerplaten en dergelijke gerotzooid dat het frustrerend is.
De merken die ik het vaakst aangeboden zie, zijn Record, Timor en Cyma.

Klopt, ben een tijdje geleden een www omega aangeboden. Was hier niet zo ver vandaan, dus eventjes gaan kijken.
De verkoper had deze ook op een beurs gekocht, en kon mijn niet bevestigen of deze echt was of niet. Na goed bestuderen met de juiste foto s voor mij, bleek er veel niet te kloppen.
Ben uiteindelijk blij, dat ik deze aan mij heb laten voorbijgaan.

Dirty Dozen horloges zijn zeer goed gedocumenteerd, en de details die echtheid bevestigen zijn allemaal aan de buitenkant herkenbaar dus het is zeker te doen.

http://www.time514.com/BritishX.htm

2 likes

Ik heb de site gezien, vervalsers ook vermoed ik. Maar waar, dat geldt natuurlijk voor elk (vintage) horloge. Er blijft altijd een risico.

Misschien toch maar eens op zoek, gewapend met goede documentatie.

Het is nog steeds krankzinnig moeilijk om alles exact na te maken, maar je moet wel gewoon goed opletten maar als de wijzerstijl klopt, de letter in het serienummer verwijst naar het juiste merk en er geen afwijkingen in de wijzerplaat zitten dan heb je een winnaar. Ik heb eerder een Timor gehad van de Dirty Dozen maar omdat ik niet de intentie had om de andere 11 ook te zoeken heb ik die maar verkocht.

Ik ben niet zo n fotoschieter, maar als je bij seagull 1963 kijkt, kom je bandje vast tegen.

Thx, die ga ik er es bij houden.