En dan ben jij waarschijnlijk een liefhebber van horloges. Er zijn legio mensen die het koopt omdat ze het een mooi horloge vinden en gewoon willen dragen zonder het idee dat ze het nog willen doorverkopen of enig idee van “restwaarde”. Waarschijnlijk beland bij dit soort dragers een doos binnen 5 jaar wel bij het vuil.
Gebeurt dit dan ook met de eigendomspapieren van de auto en de bon van de nieuwe TV/wasmachine etc.?
Ik snap dat het niet in je opkomt dat je iets wat je koopt om van te genieten wel eens zou willen verkopen en dat de box en papieren hem meer waard maken.
Daarnaast zijn die dozen soms wanstaltig groot, wat moet je ermee?
Tot zo ver de normale mens, wij daarentegen…
Nee, maar wel met de doos van de strijkijzer en de magnetron, hoe je het ook wendt of keert voor sommige is het niks meer dan een verpakking.
Ja ik hecht ook meer waarde aan de papieren (al helemaal als hij nog in de garantie zit).
Is dit inderdaad een trend? Ken de verkoopcijfers niet. Als dat zo is, is het best een opvallende koers, gezien de steeds verdergaande digital ontwikkeling
2016 kocht je nog een Rolex Kermit voor 5.5k en een 116610 voor ongeveer hetzelfde bedrag.
De Kermit gaat nu richting de 15 en die 116610 ook tegen de 11k.
Doodsimpel - ruimtegebrek, en/of niet vooruit willen/kunnen kijken naar een eventuele volgende eigenaar. Die enorme Speedmaster-doos kan ik in huis gewoon nergens meer kwijt, die is nu in de garage in de weg aan het liggen.
Off-topic maar niet helemaal - heb net nieuwe luidsprekers. Nou ja, 10 jaar oud pakweg. ALLES zat er nog bij, en dat is ook heel veel opvulmateriaal voor in de doos; plus originele certificaat, alles als nieuw eigenlijk. Ik bewaar 'm voorlopig ook maar even, maar deze doos staat ECHT in de weg.
Of iemand koopt een dure klok in het buitenland zonder btw en wil bij de douane niet dat de verse papieren in de koffer worden aangetroffen. Bv. Ik kocht een klok op Aruba en die ging zonder doos om de pols mee terug
Jaa ik bewaar tegenwoordig ook de doos en papieren van mn koffie capsules. Misschien ga ik ze nog doorverkopen.
Toen ik het ateliertje inrichtte - en de betreffende berging uitmestte, stond er (vaak enorm) verpakkingsmateriaal van huishoud-apparatuur en computers die ik al niet eens meer had.
De meesten kopen een horloge om het te dragen en dan pas na jaren of als het compleet vergaan is een nieuwe te kopen. De meesten hebben geen “collectie” en kopen geen tientallen horloges per jaar. Van al je anders pullen bewaar je de verpakkingen ook niet lijkt mij dus is zie geen vreemde zaken in dit soort dingen.
Dat je papieren en garantiebewijzen bewaart lijkt me wel logisch. Vraag eens aan @Fate_Amenable_To_Change wat hij van dozen vindt, die gooit ze het liefste weg. En dus is daar niets vreemds aan de hand anders dan weg met die meuk.
Doos lijkt me niet zo’n probleem, maar ik bewaar van de magnetron toch echt wel de factuur tot de garantieperiode is afgelopen. En bij een jonge Rolex kan het gemis van de papieren al zomaar enkele duizenden euro’s in prijs schelen (bij vintage is het weer een ander verhaal). Voor mij is het meteen een no-go. Als ik iets dergelijk kostbaars koop moeten alle gevoelens kloppen en mag er geen enkel vraagteken bij bestaan. En ja, dan betaal ik liever zelfs een paar duizend meer. Die vergeet je uiteindelijk wel, maar een slecht gevoel niet.
De houten bak gooi je toch niet weg? De papieren doos begrijp ik.
Redenen die ik begrijp
-brand
-dominante vrouw
Andere redenen heb ik nog geen gevoel bij.
Hear hear. Dat verklaart waarom er zoveel rijke mensen op het forum zitten. Wie kleinbehuisd is kan die dozen niet kwijt.
Valt toch wel mee hoe groot ze zijn?
Zou mn horloge nooit verkopen, maar het voelt wel gewoon lekker dat alles compleet is. Draagt voor mij nog altijd bij aan de beleving om al die spullen te hebben, maar praktisch is idd anders.
Zat mensen (met serieus geld) die er echt niks om geven. Ook niet elke koper is per definitie een liefhebber / kenner.
Helemaal eens! Het is de beleving.
Vast bij vuilnis gevonden.