Ruim 2 jaar geleden mijn eerste echte horloge gekocht; een Omega Seamaster AT. Nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind hem nog steeds prachtig!
De afgelopen maanden heb ik veel thuis gewerkt (zoals heel veel andere mensen). Ik draag dan toch vaak een polo ipv een overhemd. De AT vind ik persoonlijk iets minder bij een polo. Hierom heb ik bedacht dat het tijd wordt om mijn collectie uit te breiden met iets sportievers; een Seamaster. Voorkeur blauw met golf.
Ik kijk rond op diverse sites (de bekende) en het valt mij op dat de papieren en de doos er meestal niet bij zit. Ik vraag mij af waarom mensen de papieren of doos weggooien. Iemand enig idee?
Persoonlijk vind ik ontbrekende papieren niet zo erg, maar de doos heb ik er graag bij. Vind het prettig als mijn AT ‘s nachts in z’n eigen bedje licht.
Wacht deze kan ik beantwoorden, sommige mensen kopen een horloge voor zichzelf en maken zich niet druk over de eventuele verkoopwaarde. Diezelfde mensen zien een horloge misschien als een gebruiksvoorwerp, of bewaar jij van alles de verpakking?
Ik denk dat er in de loop van de tijd ook gewoon veel kwijt raakt doordat het niet doordacht wordt opgeborgen.
Hoe ouder een horloge, hoe meer verhuizingen het meemaakt. Elke verplaatsing heeft een procentuele kans op kwijtraken. Koppel dat aan de frequentie en zie het resultaat:
Hoe ouder een klok, des te vaker er papieren en dozen missen.
Ja ik bewaar de papieren en doos goed, wil het setje compleet houden. Voor een eventuele toekomstige eigenaar is het denk ik ook veel leuker om een complete set te hebben.
Tot 3-4 jaar terug waren horloges nog niet zo populair als nu dus mensen hechten daarom ook een stuk minder waarde aan het compleet zijn van een set.
In mijn privé kringen ken ik ook genoeg mensen die een subje hebben uit 2016 zonder papieren want de vrouw had de doos weggegooid, bij een ander een woning brand, etc.