Redial, maar wel een interessant uurwerk!

Deze redial van een Favre Leuba eens opengemaakt. Er blijkt een leuk twin power uurwerk in te zitten. De Favre Leuba 253.

Het uurwerk is wat smerig en aangetast.

Je kunt al zien dat er wat bijzonders aan de hand is onder de tonkloof.

Zo monteren ze dus voor het gemak de wijzerplaat. Gewoon een klodder bizonkit op de tiretteveer.

Nu wordt het grappig, twee veertonnen?

Het tonrad, kroonrad, pal en palveer zitten onder de tonkloof gemonteerd.

Hier kun je goed zien dat beide veertonnen tegelijkertijd het gaand werk aandrijven, ze zijn dus parallel.

Al met al is het geen bijzonder horloge en de waarde is nihil, maar omdat ik zoiets nog nooit eerder had gezien, heb ik wel kunnen genieten van het uurwerk. Ik hoop jullie ook :slight_smile:

Grtz Melvin

Zeker een mooi Kaliber… dubbele veerton is dubbele kracht… dus kun je em 2 keer zo lang met de halve kracht laten lopen… Nice… :slight_smile:

ze heeft wel wat TLC nodig… heb je 't kaliber compleet?.. dan zou ik zeggen “opfrissen” en een mooie wijzerplaat erop…

als de bevestiging van de wijzerplaat in de platine nog intact is… dan zou je eens moeten achterhalen waar de wijzerplaat pootjes moeten komen, en welke diameter ze moeten zijn… wijzerplaatje is zo gemaakt…

Ik ben zelf niet van plan er iets mee te doen, behalve het uurwerk te bewaren voor onderdelen. Als je er iets van wil maken, wil ik best alles naar je toesturen. Uurwerk is nog compleet, maar wel bijna helemaal uit elkaar.

Interessante uitleg van het uurwerk. Mag je vaker doen. Wordt ik in ieder geval niet dommer van. Leuk!!!

Inderdaad erg leuk, bizar hoe je onderdelen eruit komen te zien als er lijm op komt…

+1 (tu)