Referentie/leeftijd JLC Reverso?

Ik heb een JLC Reverso welke ik te koop heb staan. Er wordt mij vaak gevraagd om een referentienummer/leeftijd etc, maar dit is voor mij ook niet helemaal helder. Op internet kom ik niet veel verder dan de historie wat betreft het ontstaan van het model in de jaren '30. Via JLC kun je gegevens opvragen, maar hier hangt ook weer een prijskaartje aan vast. Zijn er hier kenners die wat duidelijkheid kunnen verschaffen?

Het is in ieder geval een klassiek mid-size model, kast is 23x38mm. Handopgewonden kaliber 846 uurwerk. Ik zie sterke overeenkomsten met modellen zoals de ref 250.8.86, maar niet 100% identiek. Deze modellen hebben duidelijk Reverso en het referentienummer achterop gegraveerd. Bij mijn exemplaar is de achterzijde op een paar nummers na kaal.

Dit zijn de nummers;
3 141 001 8
1 551 764

Is het een model voor de 250.8.86? Ergens uit de jaren 80/90 van de vorige eeuw.

2 likes

Kaliber 846 is vanaf 1975 eerst met 17 stenen en vanaf 1991 met 18 stenen
Dus begin maar alvast met tellen :wink:
Met de verandering van het aantal stenen is de gangreserve gezakt van 44 naar 42 uur.

Volgens mij is 141.001.8 het referentienummer of het kastnummer of hoe je het ook noemen wilt.
Er staat er een te koop met dat nummer waarvan opgegeven wordt dat hij uit 1978 stamt
https://www.uhrboerse.com/katalog/jaeger-le-coultre/jaeger-lecoultre-in-edelstahl-handaufzug-vintage-141-001-8-schweiz-um-1978/
En een met een dergelijk nummer bij Christies zonder veel informatie.


Jij mag het vergelijkend werk doen

De page van SFoskett op watch-wiki.net neem ik met een korreltje zout tot ik alles geverifieerd heb.

1 like

Thanks! Ik krijg inderdaad op ref 141.001.8 een paar hits. Die bij Christies lijkt veel op die van mij, alleen heeft mijn exemplaar nog het JLC logo op de plaat.

Waarschijnlijk is de 17 jewels variant de 846, want de 846/1 die nu ook nog wordt toegepast heeft er in ieder geval 18. Blijkbaar is die overstap dus geweest in 1991 volgens jouw gegevens, daar vanuit gaande is mijn exemplaar te dateren tussen 1975-1991. Vroege modellen zoals die bij Uhrboerse hebben duidelijk een andere plaat, dus jaren 70 zal het waarschijnlijk niet zijn. Dan zou de mijne ergens uit de jaren '80 of begin jaren '90 stammen.