In mijn bezit: 1x Oris big date Propilot 41mm met een prachtige sunburst blauwe wijzerplaat……. Tenminste…… als het je lukt die sunburst plaat te zien. De gebolde saffier die ze erop hebben gezet maakt het bijna onmogelijk om van die pracht te kunnen genieten. Alleen als je echt je best doet en onder bepaalde hoeken naar het horloge kijkt lukt het. De bolling van de saffier is volgens mij het grootste probleem. Die zorgt ervoor dat er enorm veel van de omgeving wordt gereflecteerd waardoor je altijd wel last hebt van een lamp of de zon en dat je jezelf compleet terug ziet in de reflectie. Het zorgt ervoor dat ik het horloge amper draag terwijl ik het verder wel een heel mooi horloge vindt.
Nu ben ik hard aan het twijfelen: moet dat ding dan maar weg? Of moet ik er een andere platte saffier in laten zetten? Ik weet van de horloges die ik heb (bijna allemaal met platte glaasjes) dat het echt wel mogelijk is om goed van een plaat te kunnen genieten zonder enorme reflectie. Vandaar de volgende vragen:
Is het überhaupt mogelijk om een plat glaasje in een dergelijk horloge te laten zetten? In de zin van: dat dit niet de wijzers in de weg gaat zitten en dat er passende aftermarket glaasjes ergens te koop zijn.
Denken jullie dat het plaatsen van een platte saffier met goede antireflectie het probleem gaat oplossen?
Kennen jullie een goede (web)shop waar ik terecht kan?
Niet behept met degelijke kennis, antwoord ik op vraag 2; nee, ik denk het niet. Mijn vrouw heeft een horloge met vergelijkbare geringe kromming, ikzelf vlak. De spiegeling van het iets bolle glas is volgens mij niet meer dan een vlak glas. Ja, er is altijd wel een deel van het glas dat iets reflecteerd, maar tegelijkertijd betekent dat ook dat er meestal een goed deel leesbaar is. Overigens wel goede voorbeeld plaatjes. Ik denk eerder dat het een combinatie is van de AR en de donkere tint van het blauw. Mooi, maar (te) ingetogen en zelden goed waarneembaar.
Benieuwd wat je gaat doen en of je tevreden zult zijn met een oplossing. Mooi horloge verder!
P. S. Volgens mij zijn er hier ook enkele leden die zoiets kunnen…
Succes!
Wanneer je het horloge graag wilt houden, is het vervangen van het saffier idd een goede optie. www.horlogeglas.nl zoals hierboven genoemd is een goed adres (spreek uit ervaring). Vooraf met ze afstemmen en denk aan een AR coating, als je toch bezig bent
Ik hou wel van bolle glaasjes. Maar begrijp het probleem. Glaasje vervangen zou niet zo’n heel groot probleem moeten zijn. Maar het lastige is natuurlijk om van tevoren in te schatten of het daarna wel een keeper voor je zal zijn. Daar kan ik je niet bij helpen. Nou ja, in het ergste geval heb je wat extra kosten gemaakt om erachter te komen dat het 'm nog steeds niet is voor je en dan verkoop je 'm. It’s all part of the game. Succes!
Vergeet ook niet dat de waarde aanzienlijk zal dalen met een ander glas.
Mocht je overwegen je horloge later te verkopen gaat het kopers afschrikken omdat het niet origineel is. Mensen zijn snel geneigd er iets achter te zoeken.
Helaas heeft niet ieder merk z’n AR coating goed op orde, maar het is wat het is, verkopen kan altijd nog.
Ik volg even, want ik ben benieuwd wat je gaat doen, ik heb ook een horloge met veel te veel reflectie. En bij deze gaat het om een horloge wat me echt dierbaar is.
Hij is lastig te fotograferen. Maar verder ervaar ik weinig problemen. Hij is uit elke hoek goed leesbaar, dat is voor mij belangrijker dan dat ik hem goed op de foto krijg. Ik geniet van deze plaat👌🏻
De originaliteit gaat verloren bij het plaatsen van een vlak saffier. Vlak saffier met AR coating maakt het zicht op de dial wel veel makkelijker. En het lijkt dan ook dat er geen “glas” in de kast zit.
Voorbeelden van blauwe dial met standaard vlak saffier inclusief AR coating:
Het lukt mij alleen binnen, met weinig tegenlicht en onder de juiste hoek om dit soort fotos te maken. Misschien omdat die van jou 44mm is, is de bolling minder groot en het horloge daardoor makkelijker afleesbaar? De plaat is prachtig. Vandaar dat ik er ook zo van baal dat ik die amper kan zien en er best wat voor over zou hebben om het professioneel aan te laten passen zodat ik er wel van kan genieten.
Ja i know. Vandaar ook mijn twijfel of ik het wel moet doen. Ik heb dit horloge gekocht na een lange zoektocht naar het, voor mij, ideale blauwe sunburst horloge. Deze was er verreweg op nummer 1 uitgekomen. Vandaar dat ik hem niet zomaar weg wil doen. Eventueel kan ik het originele glas later ook weer terug laten plaatsen.
Eerst maar eens de reactie van horlogeglas afwachten.
Nice. Zijn dit eigen foto’s? Als ik dit kan bereiken met die van mij dan ga ik er denk ik wel voor.