Ik heb een uurwerk met een ETA 2872 gekocht, deze loopt voor. Hoe kan ik deze regelen? Heeft iemand soms een technische tekening met beschrijving hoe ik het werk kan
Woon je in de buurt van Amsterdam/Utrecht?
Dan kan je langskomen en doe ik het met de timegrapher voor je.
Leg ik het gelijk uit,
Hi vouwfietser,
Jammer genoeg woon ik iets verder, ik woon in Italië.
Maar op mijn tekening staan er 2 regelaars, 1 links en 1 rechts. De linkse moet ik naar rechts of naar links bewegen om ze fijn te regelen.
Bedankt
Rechts is je pitonhouder; daar inderdaad niet aan zitten - dan verander je de beat-error. De linker is je Etachron-kompas. Let daar op dat je niet de hoek verandert van het scheef-zittende (want dat moet juist!) messing houdertje. Daarmee kan een horlogemaker de speling instellen die de spiraal in het kompas heeft om heen en weer te bewegen daarin. Kom ook vooral niet tegen de spiraal zelf aan, want die kan niet veel hebben.
Maar een eenvoudig te onthouden regel is deze: Als je de effectieve lengte van de spiraal inkort, gaat het horloge sneller lopen. Met jouw foto in deze positie betekent dat --> naar links. En naar rechts uiteraard langzamer. Omdat je geen kompas"naald" hebt op dit uurwerk, is het zonder afregelapparaat een tijdrovende klus om af te regelen. Als je het kompas echt een stukje ziet opschuiven, praat je zo over een halve tot hele minuut per dag verschil.
Hartelijk dank! Ik probeer het alvast. Heb het uurwerk op deze manier tot op -5 sec per 24u gekregen.
Kan je mij ook helpen met het kopen van een regelapparatuur? Ik heb gehoord dat er Chinerse kopijen op de markt zij voor een 200€? Eventueel een Side waar ik zoiets kan bestellen?
Op voorhand bedankt.
Groetjes
Ebay bijvoorbeeld. Zoek naar: timegrapher
Precies, Timegrapher - en kijk naar de 1900 i.p.v. de 1000. Scheelt maar een paar tientjes, met een mooiere en wat hogere display. Let vooral op dat je koopt vanuit de UK en niet vanuit China; dat scheelt zeker een week in leveringstijd, en vooral douane/invoerkosten. Maakt qua prijs niks uit als je even alle aanbieders doorneemt.
Je kunt bij dit merk nog veel duurder gaan, maar dat scheelt vooral in het aantal knoppen (bedieningsgemak) en nauwelijks in functionaliteit.
Of je koopt een echte Witschi voor 3000 euro incl. BTW. Ik heb ook daarmee gewerkt (professioneel) en ik kan je zeggen; qua build-quality zijn de Chinezen hier serieus bezig vergeleken met de “real deal”. Horlogehouder/microfoonstandaard is gewoon van vergelijkbare kwaliteit.