Regelpin voor kompaspennen

Vandaag was ik bezig aan een ST96.
Ik heb er al ettelijke gedaan maar nu zag ik voor het eerst een soort van regeling aan de regelpin op de balans.

Je kan daarmee de regelpin blijkbaar verder of dichter tegen de spiraal aanschuiven.
Kan iemand me uitleggen wat hiervan de bedoeling is.
Losser zetten gaat het uurwerk sneller lopen blijkbaar.
Ik heb wel wat testjes gedaan met losser /vaster etc maar snap er de logica niet van.
Kan iemand me wegwijs maken?
In elke geval krijg ik deze ST 96 wel best op DU en DD maar DF loopt hij plots -80 en amplitude die enorm zakt.

1 like

Interessant Ronn! Ik ben ook benieuwd!

Volgens mij is dat een variarie op het etachron systeem.
Daar is op het www wel een en ander over te vinden

Maar je bent zelf al het een en ander te weten gekomen omdat je regelbeeld in één positie nogal afwijkt. Daar is volgens mij waarom dit regelsysteem bedacht is.

1 like

Het afstellen van de afwijking in posities is precies waar je dit voor gebruikt.
De effectieve lengte van de spiraal wordt bepaald door de kompaspennen en die kan je gevoeliger maken door de afstand te verkleinen.

3 likes

Toevoeging:

Hoe het uitgevoerd is kan per uurwerk verschillen.
Bij deze 6498 bijvoorbeeld, kan je met een pincet de pennen draaien aan de bovenkant.

2 likes

nu nog uitvissen hoe-)Ik krijg ofwel de BE schappelijk ofwel het voor of achterlopen.
Zit de BE goed en verschuif ik de verstelknop dan gaat de BE ook weer verkeerd en als ik de regelpin dan dichter zet dan verschilt het plus om min tikken ook weer danig.
MAW hoe regel je stap voor stap?

Mogelijk verschuift de piton mee wanneer je het kompas verplaatst, waardoor de BE onbedoeld veranderd.

1 like

Als eerste moet je ervoor zorgen dat het eerste gedeelte van de spiraal perfect parallel loopt aan de eerste windingen en van begin tot het einde exact in het midden van de regel sleutel blijft. Doe je dit niet dan kun je nooit een goed regel beeld krijgen als je de sleutel verplaatst.

Voor wat betreft het open of dichtzetten van de regel sleutel is de uitgangs positie dat aan beide zijde van de spiraal een 1/2 dikte van de spiraal aan ruimte moet zijn.

Blijkt nu dat het horloge in horizontale positie (DU/DD) voorloopt in vergelijking met verticaal dan moeten de pinnetje meer gesloten worden. Loopt het uurwerk achter in horizontale positie tov verticaal dan moeten de pinnetjes iets geopend worden. Dit heeft allemaal slechts zin als de spiraal perfect parallel loopt anders is heel lastig om de boel goed te krijgen.

Vergeet niet eerst te demagnetiseren voordat je dit allemaal doet.

9 likes

Dat exact tussen de kompaspennen positioneren wist ik, maar ik leer hier toch ook weer iets! :face_with_monocle: :ok_hand: Titel even aangevuld.

3 likes

Hier een foto van de regelpin en de ‘normale’ regelpinnen
image
image

2 likes

zoals die in al de ST 96 zaten die ik tot dus ver onder handen nam.

1 like