Onlangs heb ik een zakhorloge gekocht en ik heb daarbij een vraag over de regulateur (zie foto).
Stel: het horloge loopt te snel… kun je/moet je dan de regulateur naar Slow/Retard draaien en bij het tegenovergestelde naar Fast/Avant? Of…?
En dan: hoe doe je dat met een regulateur zoals afgebeeld?
Ik hoor graag van jullie!!
Loopt perfect, niks aan doen Maar je hebt inderdaad gelijk. Kompassleutel naar F maakt dat het uurwerk iets sneller gaat lopen en andersom natuurlijk.
Daar zijn trouwens maar kleine aanpassingen mogelijk. Als het echt minutenwerk wordt, is er iets anders aan de hand.
Hij loopt ook perfect :), twas alleen een vraaggie, ik heb nl. een ander zakhorloge (zonder foto helaas) met eenzelfde regulateur erop, wat een grotere afwijking heeft.
Dat begreep ik, maar ik kon het niet laten haha. Deze zou je beter na kunnen laten kijken. Het is bedoeld om te kunnen fijnregelen, niet om grote afwijkingen te corrigeren.
Eerst moet het uurwerk goed in orde (gemaakt) zijn.
Daarna zijn er kleine correcties mogelijk. Als je de naald richting F verzet kun je beredeneren dat het werkzame deel van de balansveer kleiner wordt en dus zal de balans eerder “terug geduwd” worden waardoor het uurwerk sneller gaat lopen. Meer dan een paar minuten per dag kun je niet regelen. Dus eerst uurwerk in orde en daarna fine-tunen