reguleren horloges (inlopen)

Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben het het inlopen van een horloge (al dit echt een ding is)
Mijn nieuwe orient loopt overdag+10 en snachts+ 20.
Dit is nog wel binnen de specificaties maar vind het eigenlijk wel iets te hoog.
Gaat dit nog beter worden door het inlopen?
En zo niet wat is een normale prijs voor het reguleren van een horloge?
En iemand suggesties waar je dat het beste kan laten doen?

1 like

Nee, stel een horloge is bv COSC/Metas gecertificeerd en loopt dus binnen die waarden, daarna wordt die verkocht en loopt buiten de specs, na een paar weken inlopen weer terug binnen specs zou raar zijn.

1 like

Het is geen cosc gecertificeerd horloge .
Hij mag - 15 en +25 lopen geven ze aan.
Snachts loop hij aanzienlijk sneller+20 en overdag+10

Dat wist ik, ik ga alleen een voorbeeld waarom ik denk dat inlopen niet helpt.

Hoe leg je 'm 's nachts weg, een andere positie helpt vaak?

1 like

Oké duidelijk, wachten op inlopen heeft geen zin😄
Als ik hem met de kroon omhoog leg loopt hij +7
Kan dit trouwens geen kwaad voor het horloge?

Nee.

1 like

Oké bedankt
Ik wist niet dat het zo veel kon verschillen

Leg je hem des nachts altijd op dezelfde manier neer? Andersom/op de zijkant leggen kan zo 10 seconden schelen is mijn ervaring.

Ik lees nu dat dit hierboven al gesuggereerd wordt. :grinning:

2 likes

Temperatuur heeft ook invloed.
Als het horloge kouder is dan is de balansveer stijver, wat leidt tot een sneller lopend horloge.
(Leg je horloge daarom 'snachts onder een dekentje :wink: )

En ook positie heeft invloed op hoe het horloge loopt.
Om hier rekening mee te houden kan je het horloge plat of met de kroon omhoog/omlaag leggen als je hem niet draagt. Dat kan geen kwaad.

1 like

Of in de koelkast als ie achter loopt. :grinning:

3 likes

Je kunt een horlogemaker vragen om het horloge beter af te reguleren. Dat zou niet al teveel moeten kosten. Enige winst valt zeker te behalen.

2 likes

Je kunt ook zelf het horloge beter reguleren. Als die met jouw gebruik +10 overdag en +20 's nachts doet, dan kun je hem iets langzamer zetten. Zelf heb ik dat regelmatig gedaan, en ik heb geen timer. Dan moet je iedere keer een klein beetje verstellen en iedere 24 uur timen, en al naar gelang steeds een beetje verder terug reguleren totdat je tevreden bent. Je kunt op die manier met een beetje geduld op hele goede waarden uitkomen.

1 like

Ik ben alleen bang als ik hem zelf open maak hij niet meer goed water dicht is.of iets doe waardoor de garantie vervalt.

Geen idee wie “ze” is maar een goed afgeregeld mechanisch horloge loopt niet negatief (dus te langzaam).

Dit is wat ze(orient) aangeeft.
Maar met -15 zou ik inderdaad niet blij zijn.

Met sommige nieuwe horloges heb ik de ervaring gehad dat ze de eerste tijd wat grillig/wisselend liepen en na verloop van tijd steeds constanter. Mijn laatste Yema (afgelopen december nieuw gekocht) liet een beetje hetzelfde gedrag zien als jij beschrijft, maar twee maanden later eigenlijk constant op een paar seconden in de plus per 24u.

Zou het zeker even een paar weken aankijken voor je er iets aan laat doen of er zelf aan gaat schroeven.

2 likes

Welk model?

Een gratis Timegrapher app helpt al aardig.

Is het een duiker?

1 like

Het is inderdaad een duiker

Ik ga het zeker nog even aankijken.
Ben eigenlijk wel benieuwd of het wat gaat uitmaken.
Kan inderdaad altijd nog kijken om er aan te gaan sleutelen