Beste forumleden,
Weet iemand hoe ik, gebruik makend van de virole, de beat error kan regelen zonder daarvoor de veer los te maken?
Gesuggereerd wordt op het IWC forum dat dit mogelijk zou zijn:
"The curb pins offer a very snug fit which minimizes their influence on positional variation and the hairspring stud is affixed to the balance bridge via a small kidney shaped plate and two screws. This allows some flexibility in how close the stud lies to the balance staff and offers endless possibilities for timing adjustment without even touching the hairspring. In practice I found using the stud holder to effect positional variation to be a hit or miss proposition. Significant changes could be detected simply relative to which of the two screws was tightened first. "
Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe dit aan te pakken?
Ben benieuwd naar jullie kennis op dit gebied en maak daar graag gebruik van.
Als je een afregelapparaat hebt, kun je daar waar de pijl naar wijst (daar zit het uiteinde van de spiraal vast, piton) deze iets naar links of rechts verschuiven. Of dat mogelijk is weet ik niet en als dat niet gaat, kun je er beter niet aan beginnen.
Het liefst in zeer kleine stukjes en wachten tot de Timegrapher b.v. aangeeft dat het gewijzigde resultaat iets gedaan heeft. Is de fout groter geworden dan terug naar waar de piton vandaan komt en in tegengestelde richting verschuiven, enz.
Doe voorzichtig, beschadig de spiraal niet, enz.
Succes.
Af fabriek heeft hij goed gestaan en zo te zien is de spiraal niet goed gecentreerd [ openingen van de windingen zijn groter richting de veerton ]. Begin er als beginnend horlogemaker nog niet aan. Nieuwe balans van deze IWC kost zeker € 500,- en uitschieten bij het verdraaien van de virole is snel gebeurd!
Hier is geen ruimte voor. Piton zit er strak tussen geschoven.
Dank jullie wel voor de reacties en excuses voor de naamverwisseling. Virole moet natuurlijk piton zijn.
Ik heb wel ervaring met het verstellen van de virole maar doe het natuurlijk liever niet. @Horloge24 : duidelijk, ook dat de piton er strak tussen zit (wat ik al vermoedde als je er van opzij en van onderen naar kijkt) en er dus geen ruimte is voor afstelling.
De foto is in stilstand genomen, ik wilde nu een video real time en in slow motion uploaden, maar dat is kennelijk niet toegestaan?
Ik denk , zoals Horloge24 al suggereerde, inderdaad dat de veer niet goed gecentreerd is.