Vorige week toch maar eens een timegrapher gekocht, dus daar moest ik iets mee. Nu had ik nog een horloge liggen dat toch van geen kanten klopte (een Rodina R50, met ST17 uurwerk), dus dat was een mooi slachtoffer.
Om te beginnen had hij al een beat error van 3,5ms, veel te veel. Maar ik had al gehoord dat ik daar maar vanaf moest blijven. Alleen: toen ik het goed (bovenste) palletje verschoof, schoof het onderste (dat van de beat error zeg maar) mee… Nu klopt hij dus nog veel minder dan om te beginnen.
Vraag is dus: hoe krijg ik die beat error goed? Ik snap dat het dat onderste palletje is, maar als ik daar iets mee probeer wordt het op zijn minst niet beter.
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Welke stappen kan ik het beste in volgorde doorlopen om hier weer wat van te maken?
Het is zo natuurlijk wel een mooi projectje geworden, mar het mooiste is natuurlijk als ik deze weer mooi afgeregeld krijg.
Misschien dat I het hier uitlegd. Uit mijn hoofd verstel je daarmee hoe in ruststrand het balansjuweel gepositioneerd is tov de vork. Dus misschien stillzetten en dan met een loep kijken of je kan zien welke positie de balans heeft in stilstand. En vervolgens direct in lijn brengen met de balans en vork as?
Sowieso even wachten tot een horlogemaker een antwoord plaatst maar ik ben benieuwd of ik het goed onthouden heb.
Deze had ik ook al zitten kijken, maar ik vind het vooral vreemd dat dat beat palletje hier meebeweegt met het bovenste. Maar misschien hoort dat bij het uurwerk. Als je alleen het beat palletje beweegt beweegt de bovenste weer niet meer.
In gemonteerde toestand blijft de impulspin bij voorkeur niet in het midden van de vork van het anker staan. Als het anker is uitgebouwd (eerst even de opwindveer ontspannen) dan moet de inpimpulspin in het midden van de twee bankingpins eindigen, na even heen en weer gewegen.
Maar het eenvoudigst ie het als zowel de regulator als het eindblokje (waar het eind van de spiraal vast zit) beide kunnen worden verschoven. Bij veel uurwerken kan alleen de regulator verschoven worden. Dan is het een ander verhaal.
Bij 2 te verschuiven onderdelen zorg je eerst dat de balans zo staat dat het op tijd loopt. Als dan de beat-error je niet aanstaat (3.5 ms is helemaal zo slecht nog niet|).dan kun je de plaatst van het eindblokje verscuiven. Je ziet het resultaat, daarna verzet je het iets naar rechts of links (wel onthouden) en je leest het resultaat af. Is de beat-erroe groter geworden dan schuif je het tegengesteld terug (of andersom) in zeer kleine stapjes. Totdat het naar je zin is.
Nou. Dat viel uiteindelijk best mee… Met dank aan @Inca voor de tip.
De ergste fout bleek in de balansveer te zitten, er zat een wikkeling onder geschoven. Verholpen met een loep en een acupunctuurnaaldje (ideaal voor het hele fijne werk)