weet iemand wat dat ongeveer kan kosten om zo’n handopwindertje te reguleren?
Thanx!
weet iemand wat dat ongeveer kan kosten om zo’n handopwindertje te reguleren?
Thanx!
Eurootje of 50-100 afhankelijk wat er mee is en welke afwerking het heeft. Kan wel binnen de normpjes van de COSC.
Eurootje of 50-100 afhankelijk wat er mee is en
welke afwerking het heeft. Kan wel binnen de
normpjes van de COSC.
Heb net een mailtje gestuurd naar “Pikotech”, Maarten van Helden in Uden.
Kijken waar hij mee terugkomt.
Hele toffe gast die eens wijzers voor mij ge-blauwd heeft.
Mijn ervaring is dat alleen reguleren (vrijwel) niets kost, tenminste als je een relatie (zakelijk dan, hè
) met een horlogemaker hebt. Als reguleren niet volstaat, dan wordt het een servicebeurt, en daar zit het in de regel bij in.
Ohja, laat even weten hoe het afloopt.
Groeten,
Marin
Mijn ervaring is dat alleen reguleren (vrijwel)
niets kost, tenminste als je een relatie (zakelijk
dan, hè) met een horlogemaker hebt. Als
reguleren niet volstaat, dan wordt het een
servicebeurt, en daar zit het in de regel bij in.Ohja, laat even weten hoe het afloopt.
Groeten,
Marin
Hoi,
mailtje terug gehad van de Pikotech.
Zit dan een servicebeurt bij, €125,- en 10 weken wachten! Errug druk, zei hij.
Misschien schroef ik 'm zelf wel open en verzet het pijltje een stukje.
Da’s alles, toch??
Sow, €125 voor een beurt van een Unitas, dat vind ik nogal fors.
Ik weet niet of er nog meer bij inzit, polijsten, onderdelen vervangen, waterdichtmaken ofzo, maar puur voor een beurt aan een van de bekendste handopwinders…
Theoretisch kun je zelf reguleren, maar zonder timing machine is het veel trial en error. Een fractie van een millimeter scheelt zo meerdere seconden per dag. Zie ook dit topic: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,205045
Groeten,
Martin
Ik zou er in ieder geval niet zelf aan gaan zitten als je er geen ervaring mee hebt of de juiste kennis niet hebt. Ook niet bij zo’n “simpel” klusje als dit. Overigens is het maar de vraag of de afwijking ook daadwerkelijk te maken heeft met de afstelling van het kompas. En zoals Martin al heeft gezegd is dit zonder vibrograaf geen simpel klusje.
Heb gisteravond voorzichtig de 7 kleine schroefjes los gedraaid en de glazen deksel verwijderd, daarna en het pijltje een eindje teruggeschoven op de gok.
Inmiddels van +5min naar -1,30 min.
Ik wacht dit nog een paar dagen af en stel ´m dan nog wat bij.