Reguleren uurwerken, waarom handmatig?

Dag dames en heren van het forum,

Ik zat vandaag met een brandende vraag en ik kwam er zelf niet uit. Ik verwacht dat er hier wel mensen zijn die het me haarfijn kunnen uitleggen :grin:

Waarom worden uurwerken niet machinaal afgesteld?

Sinds er net zoals bij een timegrapher van alles uitgelezen kan worden, leek dit mij goed mogelijk. Waarom is er dan toch een menselijke hand bij nodig? Je zou zeggen dat ze op grote schaal toch het ‘perfectste’ afgesteld zouden kunnen worden met robotische precisie. Is er een soort onvoorspelbare variabele die alleen mensen kunnen inschatten?
Verder niks tegen de kunst van het afstellen van uurwerken hoor, ik vind het prachtig als iemand dat goed kan!

1 like

Kan ook prima. Volgens mij komt er bij het afstellen van Sistem51 geen mens meer aan te pas.

Kan me indenken dat de overschakeling meer kan kosten dan dat het oplevert, maar daar dat is meer gevoel, zeg ik eerlijk.

1 like

Goede vraag! Ben nu ook wel benieuwd

1 like

Dat zou inderdaad kunnen, alleen zou je zeggen dat prestigemerken alles zo perfect mogelijk willen afleveren, maar misschien interesseert dat mierenneuk gedeelte de consument niet genoeg.

Ik zat even naar die Sistem51 te kijken en die wordt inderdaad helemaal zonder menselijke hand gemaakt. Ik zie alleen geen schroefjes etc. zitten om hem te reguleren dus misschien is dat niet mogelijk bij dat uurwerk. Ik heb er echter geen verstand van dus misschien zie ik het gewoon niet :joy:

Gebeurd dmv een laser die metaal aanpast oid als ik het goed heb onthouden.

1 like

De meeste merken leveren al binnen COSC/METAS/Etc. Ik denk dat dat “perfect genoeg is”? Mensen die echt afhankelijk zijn van tijd kiezen toch wel iets dat op atoom/gps/haq werkt.
Het gaat dan alleen maar om “omdat het kan” en ik kan me indenken dat daar gewoon businesscase op losgelaten zou worden, en dat het mogelijk gewoon te duur (of niet haalbaar) is :man_shrugging:

1 like

Dikke kans inderdaad, ik was benieuwd of het inderdaad gewoon dat was, of dat er een soort menselijke inschatting nodig is die een computerprogramma moeilijk zou kunnen uitwerken.

Er komt geen emotie bij kijken; ik kan me niet voorstellen dat het niet in een model te vatten zou zijn :man_shrugging:

1 like

Het registeren is het minste probleem, met robotica het daadwerkelijke afstellen bereiken lijkt mij een uitdaging. Mits je het rendabel wil hebben weliswaar :grimacing:

1 like

Worden al die goedkopere seiko horloges niet machinaal gemaakt en afgesteld? Zo ongeveer is goed genoeg, ik denk dat afstellen op meerdere posities te duur wordt voor een vijfje.

2 likes

Dat is een goeie inderdaad :thinking:
Of zouden ze die produceren en dan op hoop van zegen verkopen? Zou wel verklaren waarom sommige seikos zo slecht lopen en andere prima

1 like