Reinigen lederen band

Hallo,

Een vraagje qua reinigen van lederen band.

Telkens mijn congnac kleurige band van mijn U-boat vuil word door zweetranden koop ik een nieuwe.

Kan het goedkoper? :wink: door te reinigen? Maar met wat?

Heb de oude band al eens met leerpoets bewerkt maar geen resultaat.

Heb hem ook al met water gereinigd, maar nog steeds donkere randen.

Hoe doe jij het?

Of zal ik mijn U-boat maar verkopen en verder gaan met mijn metaalbandenhorloges? Want zo ver ben ik op het moment wel, niets gaat boven het gemak van een bracelet.

1 like

Zadelzeep , uit de paarden branche. Gemaakt voor het schonen en voeden van zeer bezwete paardenzadels.

3 likes

10 min filmpje met het effect van zadelzeep:

Het leer is na behandeling geheel droog en je moet op nieuw vanaf (vrijwel) nul weer vet aanbrengen. De filmer draagt een SKX op leder :slight_smile:

Ikzelf draag horloges nooit op leer als er gezweet wordt (sport/klussen/hittegolf), daarmee gaan je leren banden misschien wel 3x zo lang mee.

4 likes

Origineel bandje 70er jaren. Onderhouden met saddle soap! :wink:

5 likes

Gewoon nieuw bandje kopen?

1 like

Zijn er mensen die lederen banden inspuiten met vuilafstotende schoenenspray of behandelen met een schoenenwax?
Want als het schoenen beschermd dan zal het toch ook voor lederen banden werken?

Mijn schoenen draag ik niet op mijn huid, horlogeband wel…

1 like

Leerspray van S100, óók voor jassen én schoenen…:grinning:.
Gebruik ik sowieso op m’n leren motorkleding; en wat daar goed voor is, is ook goed voor leren horlogebandjes :joy:!

1 like

Suède spuit ik in met vuil/waterafstotende spray, daar zie je niets van. Glad leer heel dun met wat kleurloos ledervet, goed uitpoetsen (en dan niet met een moddervette schoenborstel maar met een vrij nieuwe droge borstel). Vooral met lichte banden niet te veel/vaak doen als je niet wilt dat ze donkerder worden.
Schoenen hebben veel meer te lijden van regen, maar transpiratie is het meest belastend voor horlogebanden.

2 likes