Reiniging Seiko 7A28

Goedemiddag,

Ik ben al heel lang op zoek naar een Seiko 7A28.
Nu kan ik een exemplaar in Duitsland kopen, maar er is één probleem.
De verkoper geeft het volgende aan:
Die drei Drucktaster (links oben, rechts unten und oben im Gehäuse) wurde von meinem Vater nicht benutzt, weshalb dies “mechanisch” fest sind. Diese müssten ggf. im Ultraschall gereinigt werden

Heeft iemand een idee hoe serieus dit euvel kan zijn en kennen jullie mensen die dit euvel aan zouden kunnen pakken voor mij?
Alvast bedankt voor het meedenken!

groet,
René

Even in Algemeen gezet. Tja, de betreffende pushers zullen flink vastgekoekt zitten. Meestal zitten ze bij Seiko ook nog eens gefixeerd met minuscule, zeer spring-grage c-veertjes. De “resident Seiko watchmaker” hier is Aad57, je kunt hem een PB sturen als-ie niet al omkomt in het werk. :slight_smile:

1 like

Is waarschijnlijk niet zo enstig. Een combinatie van vuil of uitgeharde pakkingen. Zou zonder al te veel kosten op te lossen zijn. Interessanter is de staat van het uurwerk, werkt de chrono goed zonder haperingen bijvoorbeeld?

2 likes

Ja die “springveertjes” zijn soms lastig maar goed te doen.
Denk als het vastgekoekt zit even alles uit elkaar in een trilbad en dan in elkaar en de o-ringen vetten en dan komt het goed.

2 likes

En, reset-ie elke keer goed op 0? Zeker navragen inderdaad.

2 likes

Niet als de pakkingen keihard geworden zijn. Dan moeten die vernieuwd worden. Heb dat wel gehad dat na schoonmaken het alsnog niet soepel ging. Maar die pakkingen vernieuwen is een kleinigheid en niet echt duur.

1 like

Nee idd dat is logisch als ze hard zijn om ze te vervangen maar dat is niet erg dat is zo gedaan.

1 like

Dat zal lastig zijn als de pushers vastzitten? :thinking:

2 likes

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reacties! Ik ga nogmaals contact opnemen met de verkoper en jullie opmerkingen met hem bespreken.