Reinigingstoestel

De temperatuur is een issue inderdaad. Zeker bij wat oudere machines die niet aangepast/omgebouwd of geupgraded zijn. De machines hebben geen temperatuur regeling of hoogstens een zeer rudimentaire (PTC heater). Dat kan komen door veroudering (net als in je broodrooster worden de constantaan draden dunner naar verloop van tijd) maar ook omdat de netspanning is verhoogd van 220V naar minimaal 230V. Woon je in een buurt met veel zonnepanelen dan kan de spanning tot ver boven de 240V oplopen. Zonder een regeling met temperatuursensor is de temperatuur recht evenredig met de netspanning.

Wat de temperatuur moet zijn is mij na 40 jaar nog steeds een raadsel. Als je de fabrikant van de machines vraagt dan heb ik nog nooit een eenduidig antwoord gehad (lees: xx graden met een marge van y % naar boven/beneden). Dat maakt mij sceptisch.

Door meten bij een aantal machines en logisch nadenken ben ik tot de volgende ervaringscijfers gekomen. Voor mechanische uurwerken is het absolute maximum 69 graden ivm de shellac. Daar wil je ruim onder blijven. Na revisie/reparatie stel ik het af op 45 graden.

Er zijn nog wat andere factoren naast temperatuur. Mechanische uurwerken, vooral de Zwitserse, zijn behoorlijk grof afgewerkt en kunnen gedroogd worden door de motor. Bij uurwerken die een coating hebben, vooral Japans en quartz, raad in ieder geval 1 fabrikant niet aan om deze te drogen met de motor vanwege de beschadigingen die kunnen optreden aan de coating doordat onderdelen tegen elkaar aan ā€˜rammelenā€™ in de korfjes.

Gelukkig bestaan er allerlei ā€˜upgradeā€™ kits die o.a. een temperatuurregeling (met sensor) toevoegen en/of air flow duct al dan niet geforceerd met ventilator.

Ik heb bijna alleen maar quartz uurwerken gedaan met een L&R machine die is ā€˜geupgradeā€™.

2 likes

Ja, dat is super natuurlijk, maar iedereen kan zo n machine niet aanschaffen. En die van jou draait ook links en rechts om dacht ik, of vergis ik mij?? Dat is ook een pluspunt.

Dat zijn er 400 te veel

3 likes

Daarom mijn vraag of het niet mogelijk is om een goedkope computer ventilator te gebruiken om te koppelen aan het toestel. Zou helpen mocht het lukken.

Het hoeft geen fan te hebben. Er is een gewarmte doos en de motor komt boven op als deksel. De mand draait in de droge en warme lucht. Dat is alles. De lucht is niet vernieuwd anders zo die te koud worden.
En als het draait is er nog de propeller vorm van de mand houder;

Tot een paar jaar geleden kocht je deze machines nog voor rond de 100-150ā‚¬ of 200ā‚¬ voor een extreem net exemplaar. Ik heb het gevoel dat er steeds meer mensen zijn die handel zien in horloge gerelateerd gereedschap.

3 likes

Ook voor een oudje als de Elma Elite?

Ik denk dat er nog heel wat van die ā€˜oudjesā€™ dienst doen. Zoek maar eens op eBay. Daar heb ik ze voorbij zien komen. Soms een hele set (temp regeling, motor links/rechts automaat/digitale timer) maar ook wel los met een enkele functie.

Ik heb zelf een L&R en via eBay een leuke set gevonden: timer (L&R heeft standdard geen timer) en temp regeling met sensor en blower. Als ik me goed herriner was dat bij elkaar nog geen $100,-.

Ja, dat klopt. Maar er zijn natuurlijk ook steeds minder klokkenmakers en horlogemakers werkzaam, en dat gereedschap van die mensen kwam op de markt. Wij hebben een forumlid hier gehad, die kocht gewoon alles op in Nederland Belgie Duitsland Frankrijk, stopte er een klokken/ horlogemaker dan haalde ze die erbij, die betaalde gewoon meer dan welke andere handelaar. En kinderen, kleinkinderen, weduwe van de klokken/horloge makers waren daar wel blij mee.

1 like

Voor wie nog een machine zoekt, deze staat wel erg goedkoop geprijsd:

2 likes

Heb ik al gekocht.

2 likes