Reinigingstoestel

Beste leden,
Ik ben zo vrij om voor mijn zoon die de opleiding uurwerkmaken volgt jullie mening te vragen over onderstaand toestel dat wij te koop aangeboden krijgen voor 800 euro , is het iets ?
Alvast bedankt !!!

1 like

Met een beetje zoeken lijken me die wel voor wat minder te vinden.
Wellicht is het zelfs een goed idee om even een gezocht topic aan te maken.

Staat er ook nog een op MP.

4 likes

Mooi apparaat en ziet er compleet uit, maar te duur inderdaad. Zo’n type zou je moeten kunnen vinden/onderhandelen onder de 400 euro. Tenzij er natuurlijk garantie op zit ofzo, dat kan een verschil maken… al zou ik niet weten wie er graag garantie geeft op een apparaat van 50 jaar oud.

2 likes

Let even op de verwarming. Ik heb deze apparaten wel gereperareerd/gerereviseerd en heb gemerkt dat er verschillende soorten verwarmingen in zitten die na jaren of te koud blijven of te heet worden afhankelijk van het type (weerstand/mica plaatje/PTC element). Reparatie is eenvoudig en niet kostbaar. Om te controleren kun je er een digitale thermometer van € 4.50 [Action] een paar minuten er in leggen (er zijn betere methoden weet ik maar dit is nauwkeurig genoeg en thuis te doen).

Als het apparaat nog nooit gereviseerd is kun je overwegen om het uit elkaar te halen en de lagers te smeren/koolborstels vervangen/schoon te maken en de korfjes te polijsten zodat ze weer mooi glimmen.

2 likes

Prima apparaat ziet er ook netjes en compleet uit, maar zoals hier al benoemd werd te duur. Succes met de beslissing :wink:

Ps volgens mij is de achterste glas niet het zelfde als de voorste twee qua model.

1 like

Mijne werkt naar behoren denk ik, hoe heet zou de plaat moeten worden als deze goed functioneert?

1 like

Dat vraag ik me nu ook wel af :sweat_smile:

Dat zou niet heter mogen zijn dan het smeltpunt van o.a. de schellac die de paletten borgen op het anker en eventueel de balans met het plateau. daarop zit ook nog een pen die het anker moet bewegen.
Als die dus meegaan bij het schoonmaken in de korf.
dixi

Dat snap ik maar de temp van de plaat is natuurlijk anders dan van de kamer, ik heb geen shellac issues nog gehad maar heb wel nog vlekken op de platine en lagerstenen dus zal de droging cyclus nog eens beter bekijken.

Of je producten?

Elma wf pro gebruik ik

1 like

En spoel je voldoende, in 2 verschillende potten naspoelen?

Ik spoel 2x in de suprol en laat per pot goed uitdraaien, 5 min heating maar iets hoger in de heater

Raar.

Ja moet nog even opnieuw kijken of ik er iets aan kan doen nog het wordt wel goed heet dus qua droger want kan mandje absoluut niet gelijk vast pakken ofzo.

Lager dan 60° voor shellac.
Hier alleen mmar om droge en warme lucht te krijgen. Men voelt het met een hand boven als het warmt.

Maar heeft geen ventilator in de warmtekamer hè?

Nee, weet ik is Elma super elite ook. Denk dat het misschien ook het indelen is van de mandjes.

Misschien in het wel iets om een soort van computer ventilator met filter te knutselen op de verwarmingskamer? Bij mijn toestel werkt het zo.

Kan er eens naar kijken maar ik sluit op dit moment gebruikersfout nog niet uit hahaha ben hobbyist en heb de machine nog niet zo lang.