Reinigingsvloeistof ultrasoon

Ik ben nog steeds een beetje aan het rommelen met het gebruik van mijn ultrasoon. Tot op heden gebruikte ik een glazen bakje wasbenzine (van de Albert Heijn) in een laag water in mijn ultrasoon, maar ik merk dat er een licht residu achterblijft dat ik niet heb als ik ze met de hand schoonmaak. Met residu merk ik ook dat zo’n uurwerk ronduit onvoorspelbaar gedrag laat zien. Als je wasbenzine puur in de ultrasoon doet dan verandert het direct in een melkachtige substantie en ik heb het vermoeden dat dit nog steeds gebeurt met de bovenstaande methode maar dan gewoon minder.

Ik heb al even gekeken naar zoiets als Tickopur maar voordat ik dat aanschaf ben ik wel benieuwd wat jullie gebruiken als reinigingsvloestof en hoe de ervaringen daarmee zijn.

Hallo Geert,

Ik zie twee mogelijkheden als ik fora en dergelijke doorspit. Helft water en de helft wasbenzine, maar dat bevalt je niet. Je zou nog eens wasbenzine van de Gamma kunnen proberen. Ik gebruik dat zelf na een tip van Ariekabaalstra in de reinigingsmachine, daar zit minder paraffine in waardoor je geen residu hebt.

Of professionele vloeistoffen van bijvoorbeeld L&R, Elma of Zenith. Daar hangt wel een prijskaartje aan, maar dat voldoet aan al je eisen.

mvg Melvin

Dag heren,

Wasbenzine en water mengt zich niet, dus krijg je geen homogene vloeistof.
Wat je als echte ontvetter kan toepassen is chloroform (niet gaan snuiven).
Tetra gaat ook werken. Beide zijn niet brandbaar en niet mengbaar met water.

Ma het reinigen direct drogen met niet pluizende doek of tissue.

Met vriendelijke groet,
Inca

het zal wel weer afgedaan worden als onzin (en ja, “vroeger” deden ze het ook allemaal met wasbenzine en aanstekervloeistof…), maar vooruit, nog maar een keer:
speciale amoniak- en watervrije reinigings- en spoelvloeistoffen, specifiek ontwikkeld voor het reinigen van uurwerken werken echt het beste, olieresten worden met de reiniger meteen afgebroken en onderdelen glanzen vrijwel direkt, je loopt geen kans dat schellak oplost; de speciale spoelvloestof verdampt snel zonder vlekken of residu achter te laten.

Bijvoorbeeld: reinigingsvloeistof van L&R #566, gevolgd door een spoelbad L&R #3 zijn prima voor in een ultrasoon (vloeistof in een glazen potje met schroefdeksel, bad gevuld met water, scheelt een hoop vloeistof en kosten)
Eerder had ik ook al Platina WF1 reinigings- en Platina WF2 spoelvloeistof gebruikt (van hobbyklok) en dat werkte ook prima.

Tickopur is iets heel anders als bovengenoemde reinigingsvloeistoffen (soort loog?? dat je aan moet lengen met water), en gebruik ik enkel in mijn grote ultrasoon, niet voor horloge-uurwerkjes; het nadeel is dat het niet watervrij is natuurlijk, maar voor grotere (klok) onderdelen werkt het OK, het gebruik van de watervrije vloeistoffen voor zulke grote delen zou ook wel een beetje kostbaar worden; Tickopur RW77 en R33 werkt trouwens wel mooi voor ouwe carburateurs en onderdelen daarvan!

just my $0.02…

Groet,
Paul

Bedankt voor de toelichting, wat is de functie van de spoelvloeistof, als het geen residu achterlaat zou drogen toch voldoende moeten zijn?

Wasbenzine gebruik ik niet in de Ultrasoon voor horlogeonderdelen… Ik heb het wel in de Elma reinigingsmachine…

Ik denk dat de reinigings vloeistoffen het beste werken in de Ultrasoon… vanwege bovengenoemde redenen…

NOOIT WASBENZINE IN EEN ELMA MACHINE.

Door het ronddraaien van de Elma machine in de wasbenzine ontstaan er benzinedampen en door de koolborsteltjes van de motor, waar kleine vonkjes zijn, IS ER GROOT ONTPLOFFINGSGEVAAR.

In mijn kennissenkring , jaren terug, ken ik een horlogemaker die juist bij zijn elma stond om van bokaal te wisselen met een zeer zware ontploffing met zware brandwonden bijzonder in het aangezicht en blijvende verminking.

de reinigingsvloeistof is “vettig”, en de onderdelen drogen dus niet “schoon” op; de spoelvloeistof spoelt de “vettigheid” en de eventueel daarin opgeloste verontreinigingen eraf. Soms wordt een tweede spoelgang aangeraden (dus twee potjes na elkaar) maar dat zal wel afhangen van de vervuiling.
Wel goed opletten dat je geen reinigingsvloeistof in de spoelvloeistof krijgt, want dan krijg je ook een melkachtige reaktievloeistof.

Groet,
Paul

Misschien een heel domme opmerking, maar kun je ook schoonmaakazijn gebruiken in zo n ultrasoon?
absoluut geen ontploffingsgevaar :slight_smile:

Hendrik

hee, weer een reinigingsvloeistoffen draadje!

terpentine is lekker goedkoop, en lijkt erg op het hoofdbestanddeel van de dure vloeistoffen.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Heptaan is een fijne naspoel vloeistof!

1 like